Misie Pysie    Jagódki    Słoneczka    Smerfy    Dobre duszki












ROK PRZEDSZKOLNY 2014/2015


Nauczycielki: Ewa Bagińska, Jagoda Śliwińska

 

 

KWIECIEŃ

 

NADCHODZI WIELKANOC

  • Poznawanie zwyczajów związanych z obchodzeniem świąt wielkanocnych.
  • Odkrywanie uczucia radości ze wspólnego przygotowywania i spędzania świąt rodzinnych.

ZWIERZĘTA NA WIEJSKIM PODWÓRKU

  • Rozpoznawanie i nazywanie zwierząt domowych i z wiejskiego podwórka.
  • Rozpoznawanie i nazywanie zwierząt dorosłych  i młodych.
  • Rozumienie korzyści jakie ma człowiek z hodowli zwierząt.

DBAMY O ZDROWIE

  • Rozumienie znaczenia niektórych składników i potraw dla zdrowia oraz potrzeby ograniczania spożycia niektórych produktów.
  • Rozumienie konieczności dbania o higienę osobistą.
  • Dostrzeganie potrzeby badań profilaktycznych – stomatologicznych.

DBAMY O ZIEMIĘ, NASZĄ PLANETĘ

  • Uświadomienie niebezpieczeństw grożących środowisku naturalnemu ze strony człowieka.
  • Rozumienie konieczności sortowania odpadów wytwarzanych przez człowieka.

WIOSNA W OGRÓDKU

  • Poznawanie czynności wykonywanych wiosną w ogrodzie.
  • Poznanie pracy ogrodnika – czynności jakie wykonuje i narzędzi pracy.

MARZEC

 

POJAZDY - NA LĄDZIE, WODZIE I W POWIETRZU

  • Poznawanie środków transportu lądowego, powietrznego, wodnego – porównywanie sposobów i prędkości poruszania się, przystosowania do przewozu osób  lub towarów, służących do transportu, wykorzystywanych w turystyce lub sporcie.
  • Poznawanie przydatności pojazdów specjalnych, takich jak karetka pogotowia, radiowóz policyjny, wóz strażacki.
  • Poznanie numerów alarmowych.

PRZEDWIOŚNIE

  • Dostrzeganie zmian zachodzących w otoczeniu w okresie przedwiośnia.
  • Zapoznanie z charakterystycznymi zjawiskami atmosferycznymi występującymi okresie przedwiośnia.
  • Poznanie pierwszych wiosennych kwiatów: przebiśnieg, krokus...

WIOSNA, WIOSENKA

  • Obserwowanie zjawisk zachodzących w przyrodzie wraz ze zmianą pory roku: budzenie się roślin do życia, kiełkowanie, pojawianie się pąków, liści.
  • Poznanie ptaków powracających wiosną do Polski: bocian, żuraw, kukułka, jaskółka.

ZWIERZĘTA NA WIEJSKIM PODWÓRKU

  • Rozpoznawanie i nazywanie zwierząt domowych i z wiejskiego podwórka.
  • Rozpoznawanie i nazywanie zwierząt dorosłych  i młodych.
  • Rozumienie korzyści jakie ma człowiek z hodowli zwierząt.

 

LUTY

 

CZAS NA BAL!

  • Poznanie tradycji związanej z organizowaniem balów w karnawale.
  • Doskonalenie mowy w czasie wypowiedzi na różne tematy związane z przeżyciami i zdarzeniami.
  • Wykonywanie prac plastycznych przeznaczonych do dekoracji sali.

SPOTKANIE Z PANIĄ ZIMĄ

  • Wdrażanie do spokojnego oczekiwania na swoją kolej w trakcie wypowiedzi kolegów
  • Wdrożenie do zgodnego współdziałania w małych zespołach i dużej grupie.
  • Rozwijanie kreatywności i sprawności manualnej podczas wykonywania różnorodnych prac plastycznych.
  • Czerpanie radości ze wspólnych zabaw.

W KRAINIE ŚNIEGU I LODU

  • Poznanie podstawowych cechy klimatu polarnego.
  • Poznanie mieszkańców krainy polarnej: Inuitów oraz zwierząt żyjących w klimacie polarnym.

URZĄDZENIA TECHNICZNE

  • Poznawanie działania i sposobów wykorzystywania urządzeń elektrycznych w gospodarstwie domowym
  • Dowiadywanie się o różnych źródłach energii, poznawanie sposobów jej wykorzystywania.
  • Rozumienie, że prąd elektryczny jest niebezpieczny.

 

STYCZEŃ

 

WITAMY NOWY ROK

  • Poznanie przeznaczenia i rodzajów zegarów i czasomierzy oraz pracy zegarmistrza.
  • Uświadamianie następstwa pór roku, miesięcy.
  • Zwracanie uwagi na zmiany zachodzące w środowisku przyrodniczym w związku ze zmianą pory roku.

ZIMĄ POMAGAMY ZWIERZĘTOM

  • Rozumienie potrzeby opiekowania się i systematycznego dokarmiania zwierząt zimą.
  • Stałe dokarmianie ptaków w ogrodzie przedszkolnym.
  • Poznawanie pracy leśniczego, jej roli i znaczenia.

ŚWIĘTO BABCI I DZIADKA

  • Kształtowanie uczuć wdzięczności, miłości, przywiązania i szacunku wobec członków rodziny.
  • Określanie stosunków łączących dziadków z rodzicami.
  • Odczuwanie radości ze sprawiania bliskim drobnych przyjemności.

ZIMOWE ZABAWY

  • Poznanie zasad bezpieczeństwa podczas zabaw zimowych.
  • Zachęcanie do aktywnego spędzania czasu na powietrzu w czasie zimy.
  • Poznanie właściwości śniegu w czasie zabaw w ogrodzie.

 

W naszym karmniku

 

Nocą wszystko dookoła biały śnieg zasypał

Przyleciały ptaszki rankiem do karmnika

- dajcie nam ziarenek siedem albo sześć

Brzuszki mamy puste, bo nie ma co jeść

 

Ref.

I skrzydłami machają i dziubkami stukają –

Stuk! Stuk! Stuk! Stuk! Stuk! Stuk!

 

Zaniesiemy ptaszkom zaraz słoninkę, okruszki

Niech jedzą ze smakiem i napełnią brzuszki

Bo w naszym karmniku jest wszystko co chcesz

Cieszą się wróbelki i sikorki też.


Ref.

Już w karmniku się tłoczą, już skrzydełka furkoczą –

Furrr! Furrr! Furrr! Furrr! Furrr! Furrr!

 

*****

 

Wszystkie dzieci dobrze wiedzą

Gdy zabawki porozrzucam, moja mam złości się

A gdy nie chcę ich pozbierać, wtedy już jest bardzo źle

Ale babcia mi pomoże poukładać klocki w mig

Za to wszystko Droga Babciu, chcę Ci podziękować dziś

 

Ref.

Wszystkie dzieci dobrze wiedzą

I się bardzo szczycą tym

Że do babci i do dziadka

Zawsze można iść jak w dym

Bo dziadkowie oraz babcie

Choć uwierzyć trudno w to

Kochają swe wnuczęta

Tak, jak mało kto


Gdy zabawka się zepsuje, tata mało czasu ma

Dziadek sam ją zreperuje. Naprawioną wnet mi da.

I zabierze mnie na spacer, gdy jest ładny ciepły dzień.

Za to wszystko, Drogi Dziadku, dziś Ci podziękować chcę.

 

GRUDZIEŃ

 

CZEKAMY NA MIKOŁAJA

  • Wdrażanie dzieci do czynnego uczestniczenia w uroczystościach przedszkolnych – spotkanie z Mikołajem.
  • Poznawanie zwyczajów mikołajkowych.

KRAWCOWA

  • Zapoznanie z pracą krawcowej. Poznanie narzędzi i przyborów potrzebnych do wykonywania tego zawodu.
  • Rozumienie znaczenia użyteczności pracy krawcowej.

CORAZ BLIŻEJ ŚWIĘTA

  • Obserwowanie przygotowań do świąt Bożego Narodzenia
  • Zapoznanie ze zwyczajami związanymi ze świętami Bożego Narodzenia.
  • Współdziałanie z dorosłymi podczas ubierania choinki, wykonywanie prostych ozdób choinkowych, słuchanie kolęd.

JUŻ ZIMA

  • Obserwowanie przyrody zimą i dzielenie się swoimi spostrzeżeniami i przeżyciami – zmiana krajobrazu pod wpływem opadów śniegu.
  • Określanie pogody i zjawisk atmosferycznych charakterystycznych dla zimy.
  • Rozumienie konieczności zabezpieczania się przed śniegiem i mrozem.

IDZIE ŚWIĘTY MIKOŁAJ

Idzie święty Mikołaj

Grudzień go wita ukłonem

Dywan ze śniegu przed nim rozwija

Zdobi choinki zielone

 

Idzie święty Mikołaj

Gwiazdy mrugają przyjaźnie

Mróz nie dokucza, cichnie zadymka,

Będzie wędrować mu raźniej

 

Idzie święty Mikołaj

Dźwięczą sopelki na drzewach

Skaczą bałwanki, tańczą śnieżynki

A ja piosenkę zaśpiewam

 

Idzie święty Mikołaj

Wszyscy na niego czekamy

Niesie prezenty i dobre słowa

Dla mnie, dla taty, dla mamy

 


LISTOPAD

WIEJE I PADA

  • Dostrzeganie zjawisk atmosferycznych charakterystycznych dla późnej jesieni
  • Rozumienie konieczności dostosowania ubioru do warunków atmosferycznych.

MÓJ KRAJ

  • Interesowanie się historią swojego miasta (wsi). Słuchanie legend i opowieści związanych z jego powstaniem i tradycjami.
  • Nabywanie większej świadomości narodowej: mówimy po polsku, jesteśmy Polakami, nasz kraj to Polska, stolica Polski to Warszawa.
  • Zapoznanie z symbolami narodowymi i herbem Warszawy.

WSZYSCY MAJĄ DOMY

  • Budzenie przywiązania do domu rodzinnego oraz szacunku dla członków rodziny.
  • Zapoznanie z różnymi rodzajami budynków; nazywanie pomieszczeń w domu lub mieszkaniu i określanie ich funkcji.
  • Poznanie domów zwierząt – miejsc, w których czują się bezpiecznie.

ZWIERZĘTA PRZYGOTOWUJĄ SIĘ DO ZIMY

  • Zapoznanie z tym, jak zwierzęta przygotowują się do zimy: gromadzenie zapasów, zapadanie w sen zimowy.
  • Określanie zmian zachodzących późną jesienią – ochłodzenie, częste opady, silny wiatr, krótkie dni, brak liści na drzewach.

KRAWCOWA

  • Zapoznanie z pracą krawcowej. Poznanie narzędzi i przyborów potrzebnych do wykonywania tego zawodu.
  • Rozumienie znaczenia użyteczności pracy krawcowej.

PIOSENKI


Nasza warszawska SYRENKA

Nasza warszawska Syrenka

Co noc urządza wyprawę.

Nocy się ciemnej nie lęka,

Gdy pragnie zwiedzić Warszawę.


Ref: Warszawski Zamek, pałac w Łazienkach

Nad cichym stawem,

Dzielnice nowe i Stare Miasto

W naszej Warszawie.


Nasz warszawska syrenka

Wisłą powraca nad ranem.

Z nią jest wiślana piosenka

I miasto w słońcu skąpane.

 

 

Kto tu mieszka?

 

Kręte ścieżki wiodą nas,

Poprzez tajemniczy las,

Hop, hop – echo, jesteś tu?!

Może śpisz w zielonym mchu?!


Ref: Tutaj norka, tutaj gniazdko,

A tam dziupla w drzewie,

Kto tu mieszka? Kto tu mieszka? –

Zaraz wam powiemy!


W norce mieszka rudy lis

W dziupli sowa pisze list,

W gniazdku cicho gwiżdże kos,

Dobrze znamy kosa głos!

 

W lesie każdy ma swój dom,

Wielki jeleń, mała ćma,

Tam gdzie dwa zające śpią

Pan leśniczy chatkę ma!

 

PAŹDZIERNIK

 

  • Obserwowanie zmian zachodzących w przyrodzie jesienią i wiązanie tych zmian z aktualną porą roku.
  • Poznawanie darów jesieni. Rozróżnianie i nazywanie owoców rosnących w Polsce.
  • Poznawanie sposobów spożywania owoców w postaci surowej (np. szaszłyki owocowe) i przetworzonej (np. jabłka duszone, dżem).
  • Poznawanie owoców egzotycznych
  • Obserwowanie zmian zachodzących w przyrodzie jesienią i wiązanie tych zmian z aktualną porą roku.
  • Rozpoznawanie i nazywanie warzyw.
  • Zachęcanie do zjadania surowych warzyw, jako źródła witamin.
  • Dostrzeganie zmian zachodzących w przyrodzie jesienią – zmiana koloru i opadanie liści.
  • Poszerzanie wiedzy przyrodniczej o nazwy drzew liściastych i iglastych oraz ich owoców.
  • Zwracanie uwagi na zmiany zachodzące w przyrodzie jesienią.
  • Zapoznanie z nowym środowiskiem przyrodniczym - las.
  • Poszerzanie wiedzy przyrodniczej o roślinach i zwierzętach leśnych.


ŚPIEWAMY PIOSENKĘ


Pac, gruszka do fartuszka


Muz. Andrzej Szaliński

Sł. Stanisław Karaszewski

 

Pod owocami zgina się grusza,

Wiatr konarami gruszy porusza!

 

Pac, gruszka

Pac, gruszka

Hop, do fartuszka (x2)

 

Spadają gruszki od soku miękkie,

Nad gruszą krążą osa i szerszeń!

 

Pac, gruszka

Pac, gruszka

Hop, do fartuszka (x2)

 

Ja, choć nie jestem szerszeniem, osą,

Też lubię gruszki pachnące rosą!

 

Pac, gruszka

Pac, gruszka

Hop, do fartuszka (x2)

 

Stanę pod gruszą i w mój fartuszek

Dla wszystkich dzieci nazbieram gruszek!

 

Pac, gruszka

Pac, gruszka

Hop, do fartuszka (x2)

 


PYSZNE CIASTECZKA DYNIOWE :)

 

Składniki

 

  • 2 1/2 szklanki mąki
  • 1 łyżka sody oczyszczonej
  • 1 łyżka proszku do pieczenia
  • 1/2 łyżeczki soli
  • 2 łyżeczki mielonego cynamonu
  • 1/2 łyżeczki mielonej gałki muszkatołowej
  • 1/2 łyżeczki mielonych goździków
  • 1 szklanka puree z dyni
  • 1/2 szklanki masła
  • 1 1/2 szklanki cukru
  • 1 jajko
  • 1 wanilia, tylko ziarenka:)

 

Przygotowanie

 

  • 1. Piekarnik rozgrzewamy do 180 stopni C.
  • 2. Przygotowujemy dwie miski. W jednej misce mieszamy: mąkę, proszek do pieczenia, sól, sodę, cynamon, gałkę muszkatołową i goździki. W drugiej misce miksujemy masło z cukrem do połączenia. Następnie dodajemy jajko, puree z dyni i ziarenka wanilii. Do mokrych składników dodajemy suche i krótko mieszamy tylko do połączenia.
  • 3. Z tak przygotowanej masy formujemy kulki i układamy na blachę wyścieloną papierem do pieczenia . Wstawiamy do nagrzanego piekarnika i pieczemy ok. 20 - 25 minut. Po upieczeniu wyjmujemy z piekarnika i studzimy na kratce. Smacznego :).


 

*****


WRZESIEŃ


1. W przedszkolu

  • Rozumienie i przestrzeganie zasad dotyczących zgodnego zycia w grupie.
  • Dbanie o wspólne sprzęty i zabawki oraz o zachowanie porządku w otoczeniu.
  • Ustalenie zasad bezpiecznego zachowania się w czasie zabaw (sala, ogród).

2. Moja grupa

  • Integracja grupy przedszkolnej jako spólnoty, doskonalenie umiejętności interpersonalnych.
  • Rozumienie i przestrzeganie zasad zgodnego współżycia w grupie.
  • Rozumienie i przestrzeganie zasad bezpiecznego zachowania się w czasie zabaw (sala, ogród).

3. Minęły wakacje

  • Poznawanie regionów Polski w sposób bezpośredni (wyjazdy z rodziną), a także pośrednio poprzez oglądanie widokówek, ilustracji.
  • Poznanie zasad bezpiecznego zachowania się w różnych środowiskach przyrodniczych.


4. Ruch drogowy

  • Poznawanie zasad ruchu drogowego dla pieszych i ich przestrzeganie.
  • Poznawanie znaczenia wybranych znaków drogowych.
  • dostrzeganie sytuacji zagrażajacych zdrowiu i bezpieczeństwu na drodze.
 
ŚPIEWAMY PIOSENKĘ

"Wrzesień - przedszkolak"
 

1.

Do przedszkola idzie Wrzesień,

Żeby zostać przedszkolakiem,

A za Wrześniem biegną dzieci:

Czekaj na nas, nie bądź taki!

Maszeruje razem z dziećmi,

Ręka w rękę, noga w nogę,

Wszystkim w koło opowiada:

Przedszkolakiem zostać mogę!

 

Ref. Do przedszkola, do przedszkola,

Do zabawek i książeczek,

Do piosenek i wierszyków,

Tu przyjaciół też znajdziecie.

Do przedszkola, do przedszkola,

Do zabawek i książeczek,

Do piosenek i wierszyków,

Tu przyjaciół też znajdziecie.

 

2.

Pani wita ich przesz salą

I z uśmiechem drzwi otwiera.

W samą porę, miły Wrześniu,

Już zostaniesz z nami teraz.

Ma swój znaczek, szafkę w szatni

I humorek doskonały,

Zna trzy słowa czarodziejskie,

Z każdej cieszy się pochwały.

 

Ref. Do przedszkola, do przedszkola …

ROK PRZEDSZKOLNY 2013/14