Misie Pysie    Jagódki    Słoneczka    Smerfy    Dobre duszki












ROK PRZEDSZKOLNY 2014/2015


Nauczycielki: Ewa Bagińska, Jagoda Śliwińska


GRUDZIEŃ

 

CZEKAMY NA MIKOŁAJA

  • Wdrażanie dzieci do czynnego uczestniczenia w uroczystościach przedszkolnych – spotkanie z Mikołajem.
  • Poznawanie zwyczajów mikołajkowych.

KRAWCOWA

  • Zapoznanie z pracą krawcowej. Poznanie narzędzi i przyborów potrzebnych do wykonywania tego zawodu.
  • Rozumienie znaczenia użyteczności pracy krawcowej.

CORAZ BLIŻEJ ŚWIĘTA

  • Obserwowanie przygotowań do świąt Bożego Narodzenia
  • Zapoznanie ze zwyczajami związanymi ze świętami Bożego Narodzenia.
  • Współdziałanie z dorosłymi podczas ubierania choinki, wykonywanie prostych ozdób choinkowych, słuchanie kolęd.

JUŻ ZIMA

  • Obserwowanie przyrody zimą i dzielenie się swoimi spostrzeżeniami i przeżyciami – zmiana krajobrazu pod wpływem opadów śniegu.
  • Określanie pogody i zjawisk atmosferycznych charakterystycznych dla zimy.
  • Rozumienie konieczności zabezpieczania się przed śniegiem i mrozem.

IDZIE ŚWIĘTY MIKOŁAJ

Idzie święty Mikołaj

Grudzień go wita ukłonem

Dywan ze śniegu przed nim rozwija

Zdobi choinki zielone

 

Idzie święty Mikołaj

Gwiazdy mrugają przyjaźnie

Mróz nie dokucza, cichnie zadymka,

Będzie wędrować mu raźniej

 

Idzie święty Mikołaj

Dźwięczą sopelki na drzewach

Skaczą bałwanki, tańczą śnieżynki

A ja piosenkę zaśpiewam

 

Idzie święty Mikołaj

Wszyscy na niego czekamy

Niesie prezenty i dobre słowa

Dla mnie, dla taty, dla mamy

 

 



LISTOPAD

 

WIEJE I PADA

  • Dostrzeganie zjawisk atmosferycznych charakterystycznych dla późnej jesieni
  • Rozumienie konieczności dostosowania ubioru do warunków atmosferycznych.

MÓJ KRAJ

  • Interesowanie się historią swojego miasta (wsi). Słuchanie legend i opowieści związanych z jego powstaniem i tradycjami.
  • Nabywanie większej świadomości narodowej: mówimy po polsku, jesteśmy Polakami, nasz kraj to Polska, stolica Polski to Warszawa.
  • Zapoznanie z symbolami narodowymi i herbem Warszawy.

WSZYSCY MAJĄ DOMY

  • Budzenie przywiązania do domu rodzinnego oraz szacunku dla członków rodziny.
  • Zapoznanie z różnymi rodzajami budynków; nazywanie pomieszczeń w domu lub mieszkaniu i określanie ich funkcji.
  • Poznanie domów zwierząt – miejsc, w których czują się bezpiecznie.

ZWIERZĘTA PRZYGOTOWUJĄ SIĘ DO ZIMY

  • Zapoznanie z tym, jak zwierzęta przygotowują się do zimy: gromadzenie zapasów, zapadanie w sen zimowy.
  • Określanie zmian zachodzących późną jesienią – ochłodzenie, częste opady, silny wiatr, krótkie dni, brak liści na drzewach.

KRAWCOWA

  • Zapoznanie z pracą krawcowej. Poznanie narzędzi i przyborów potrzebnych do wykonywania tego zawodu.
  • Rozumienie znaczenia użyteczności pracy krawcowej.

PIOSENKI


Nasza warszawska SYRENKA

Nasza warszawska Syrenka

Co noc urządza wyprawę.

Nocy się ciemnej nie lęka,

Gdy pragnie zwiedzić Warszawę.


Ref: Warszawski Zamek, pałac w Łazienkach

Nad cichym stawem,

Dzielnice nowe i Stare Miasto

W naszej Warszawie.


Nasz warszawska syrenka

Wisłą powraca nad ranem.

Z nią jest wiślana piosenka

I miasto w słońcu skąpane.

 

 

Kto tu mieszka?

 

Kręte ścieżki wiodą nas,

Poprzez tajemniczy las,

Hop, hop – echo, jesteś tu?!

Może śpisz w zielonym mchu?!


Ref: Tutaj norka, tutaj gniazdko,

A tam dziupla w drzewie,

Kto tu mieszka? Kto tu mieszka? –

Zaraz wam powiemy!


W norce mieszka rudy lis

W dziupli sowa pisze list,

W gniazdku cicho gwiżdże kos,

Dobrze znamy kosa głos!

 

W lesie każdy ma swój dom,

Wielki jeleń, mała ćma,

Tam gdzie dwa zające śpią

Pan leśniczy chatkę ma!


 


PAŹDZIERNIK

 

  • Obserwowanie zmian zachodzących w przyrodzie jesienią i wiązanie tych zmian z aktualną porą roku.
  • Poznawanie darów jesieni. Rozróżnianie i nazywanie owoców rosnących w Polsce.
  • Poznawanie sposobów spożywania owoców w postaci surowej (np. szaszłyki owocowe) i przetworzonej (np. jabłka duszone, dżem).
  • Poznawanie owoców egzotycznych
  • Obserwowanie zmian zachodzących w przyrodzie jesienią i wiązanie tych zmian z aktualną porą roku.
  • Rozpoznawanie i nazywanie warzyw.
  • Zachęcanie do zjadania surowych warzyw, jako źródła witamin.
  • Dostrzeganie zmian zachodzących w przyrodzie jesienią – zmiana koloru i opadanie liści.
  • Poszerzanie wiedzy przyrodniczej o nazwy drzew liściastych i iglastych oraz ich owoców.
  • Zwracanie uwagi na zmiany zachodzące w przyrodzie jesienią.
  • Zapoznanie z nowym środowiskiem przyrodniczym - las.
  • Poszerzanie wiedzy przyrodniczej o roślinach i zwierzętach leśnych.


ŚPIEWAMY PIOSENKĘ


Pac, gruszka do fartuszka


Muz. Andrzej Szaliński

Sł. Stanisław Karaszewski

 

Pod owocami zgina się grusza,

Wiatr konarami gruszy porusza!

 

Pac, gruszka

Pac, gruszka

Hop, do fartuszka (x2)

 

Spadają gruszki od soku miękkie,

Nad gruszą krążą osa i szerszeń!

 

Pac, gruszka

Pac, gruszka

Hop, do fartuszka (x2)

 

Ja, choć nie jestem szerszeniem, osą,

Też lubię gruszki pachnące rosą!

 

Pac, gruszka

Pac, gruszka

Hop, do fartuszka (x2)

 

Stanę pod gruszą i w mój fartuszek

Dla wszystkich dzieci nazbieram gruszek!

 

Pac, gruszka

Pac, gruszka

Hop, do fartuszka (x2)

 


PYSZNE CIASTECZKA DYNIOWE :)

 

Składniki

 

  • 2 1/2 szklanki mąki
  • 1 łyżka sody oczyszczonej
  • 1 łyżka proszku do pieczenia
  • 1/2 łyżeczki soli
  • 2 łyżeczki mielonego cynamonu
  • 1/2 łyżeczki mielonej gałki muszkatołowej
  • 1/2 łyżeczki mielonych goździków
  • 1 szklanka puree z dyni
  • 1/2 szklanki masła
  • 1 1/2 szklanki cukru
  • 1 jajko
  • 1 wanilia, tylko ziarenka:)

 

Przygotowanie

 

  • 1. Piekarnik rozgrzewamy do 180 stopni C.
  • 2. Przygotowujemy dwie miski. W jednej misce mieszamy: mąkę, proszek do pieczenia, sól, sodę, cynamon, gałkę muszkatołową i goździki. W drugiej misce miksujemy masło z cukrem do połączenia. Następnie dodajemy jajko, puree z dyni i ziarenka wanilii. Do mokrych składników dodajemy suche i krótko mieszamy tylko do połączenia.
  • 3. Z tak przygotowanej masy formujemy kulki i układamy na blachę wyścieloną papierem do pieczenia . Wstawiamy do nagrzanego piekarnika i pieczemy ok. 20 - 25 minut. Po upieczeniu wyjmujemy z piekarnika i studzimy na kratce. Smacznego :).


 

*****


WRZESIEŃ


1. W przedszkolu

  • Rozumienie i przestrzeganie zasad dotyczących zgodnego zycia w grupie.
  • Dbanie o wspólne sprzęty i zabawki oraz o zachowanie porządku w otoczeniu.
  • Ustalenie zasad bezpiecznego zachowania się w czasie zabaw (sala, ogród).

2. Moja grupa

  • Integracja grupy przedszkolnej jako spólnoty, doskonalenie umiejętności interpersonalnych.
  • Rozumienie i przestrzeganie zasad zgodnego współżycia w grupie.
  • Rozumienie i przestrzeganie zasad bezpiecznego zachowania się w czasie zabaw (sala, ogród).

3. Minęły wakacje

  • Poznawanie regionów Polski w sposób bezpośredni (wyjazdy z rodziną), a także pośrednio poprzez oglądanie widokówek, ilustracji.
  • Poznanie zasad bezpiecznego zachowania się w różnych środowiskach przyrodniczych.


4. Ruch drogowy

  • Poznawanie zasad ruchu drogowego dla pieszych i ich przestrzeganie.
  • Poznawanie znaczenia wybranych znaków drogowych.
  • dostrzeganie sytuacji zagrażajacych zdrowiu i bezpieczeństwu na drodze.
 
ŚPIEWAMY PIOSENKĘ

"Wrzesień - przedszkolak"
 

1.

Do przedszkola idzie Wrzesień,

Żeby zostać przedszkolakiem,

A za Wrześniem biegną dzieci:

Czekaj na nas, nie bądź taki!

Maszeruje razem z dziećmi,

Ręka w rękę, noga w nogę,

Wszystkim w koło opowiada:

Przedszkolakiem zostać mogę!

 

Ref. Do przedszkola, do przedszkola,

Do zabawek i książeczek,

Do piosenek i wierszyków,

Tu przyjaciół też znajdziecie.

Do przedszkola, do przedszkola,

Do zabawek i książeczek,

Do piosenek i wierszyków,

Tu przyjaciół też znajdziecie.

 

2.

Pani wita ich przesz salą

I z uśmiechem drzwi otwiera.

W samą porę, miły Wrześniu,

Już zostaniesz z nami teraz.

Ma swój znaczek, szafkę w szatni

I humorek doskonały,

Zna trzy słowa czarodziejskie,

Z każdej cieszy się pochwały.

 

Ref. Do przedszkola, do przedszkola …

ROK PRZEDSZKOLNY 2013/14