Misie Pysie    Jagódki    Słoneczka    Smerfy    Dobre duszki










 


ROK PRZEDSZKOLNY 2014/2015


Nauczycielki: Jolanta Najmrodzka, Barbara Chmielecka

 


Drodzy Rodzice!

ZAPRASZAMY

na zajęcie otwarte!

10 grudnia godz.9.30


GRUDZIEŃ

 

Tydzień 1: MOJA RODZINA

(moja rodzina, zabawy z rodzicami, fajnie mieć rodzeństwo, pomagam w domu, przygotowujemy się na przyjście św. Mikołaja)

 

TYDZIEŃ 2: CHOINKOWE OZDOBY

(pawie oczka, łańcuchy, aniołki, gwiazdki, ubieramy choinkę)

 

TYDZIEŃ 3 i 4: SPOTKANIE PRZY WIGILIJNYM STOLE

(pomagamy mamie, stół wigilijny, pierwsza gwiazdka, mikołajowe prezenty, przedszkolne kolędowanie)


PIOSENKI, PLĄSY


SANNA

 

Zima, zima, zima - pada, pada śnieg

Jadę, jadę w świat sankami

Sanki dzwonią dzwoneczkami

dzyń, dzyń, dzyń…

 

Jaka pyszna sanna - parska raźno koń

Śnieg rozbija kopytami

Sanki dzwonią dzwoneczkami

dzyń, dzyń, dzyń...

 

Zasypane pola - w śniegu cały świat

Biała droga hen przed nami

Sanki dzwonią dzwoneczkami

dzyń, dzyń, dzyń...

 

WRÓBELKI

Na gałązce gwar dziś wielki

Urządziły bal wróbelki

Skrzydełkami wymachują

I wesoło podskakują

 

Ćwir, ćwir, ćwir x2

I wesoło podskakują

 

Na gałązce gwar dziś wielki

Urządziły bal wróbelki

Gdy się w pary połączyły

To wesoło zatańczyły

 

Ćwir, ćwir, ćwir x2

To wesoło zatańczyły

 

Na gałązce gwar dziś wielki

Urządziły bal wróbelki

Tak wesoło harcowały

Że na ziemię pospadały

 

PLĄS

 

Teraz obróć się dokoła

klaśnij w ręce raz i dwa,

tupnij nogą lewą prawą

i zawołaj hej i ha!

 

 

LISTOPAD

 

Tydzień 1: JESIENNE MALOWANIE

(kolorowe farby, pracowite rączki, narzędzia malarskie, malowane obrazki, wesołe malowanie)

 

Tydzień 2: UBRANIA NA ZIMNE DNI

(czapki i szaliki, kurtki i płaszczyki, kozaki i trzewiki, bluzki i sweterki, ubieram się sam)

 

Tydzień 3: GOŚCIE ZA OKNEM

(wróbel, gil, sikorka, ptasie smakołyki, dokarmiamy ptaki)


Tydzień 4: SPOTKANIE Z LISTONOSZEM

(list, listonosz, piszemy listy, skrzynka pocztowa, list do Mikołaja)


PIOSENKI

 

"Jesienna śpiewanka"

(sł. A. Galica, muz. T. Pabisiak)

 

Idzie jesień, z nią gawrony przyfrunęły do nas.

Kra, kra kraczą zaglądają do okien przedszkola. (x2)

 

Czasem deszczyk kapu – kapu, czasem słonko świeci.

Przyszła jesień i przyniosła kasztany dla dzieci. (x2)

 

Poskaczemy hopsa – hopsa po parku jesienią.

Popatrzymy, jak na drzewach liście się czerwienią. (x2)


DMUCHA WIATR

Dmucha wiatr (dmuchamy orzed siebie)

szumią drzewa (machamy rękami nad głową naśladując drzewa, wypowiadamy szszszsz...)

Idzie burza (uderzamy dłońmi o uda)

i ulewa. (robimy "młynek" dłońmi)

A ja w domu schowam się (robimy "daszek" nad głową)

Deszcz nie zmoczy mnie (gest "nie" palcem)


Kap, kap, kap, kap, kap, kap (klaszczemy)

 

 

 


PAŹDZIERNIK


 

Tydzień 1: WARZYWA

 

(marchewka, pietruszka, kapusta, ziemniaki, warzywa w słoiku)


 

Tydzień 2: JESIENIĄ W PARKU – ZWIERZĘTA W PARKU

 

(kolorowe liście, kasztany, jarzębinowe korale, wiewiórka, zabawy w parku)


 

Tydzień 3: LAS JESIENIĄ – ZWIERZĘTA W LESIE

 

(liście  i igły, jeż, sarna, dzięcioł, dary lasu – grzyby)


 

Tydzień 4: PRZYGOTOWANIA DO ZIMY

 

(buda dla Burka, karmnik dla ptaków, w dziupli wiewiórki, domowa spiżarnia,

z mamą w kuchni)


Uczymy się:


Wierszyk

 

"Co lubimy"

 

Lubimy jabłuszka i słodziutkie gruszki

Na śliwki jesteśmy wielkie łakomczuszki

Marchewkę chrupiemy jak małe zajączki

Pomidorki też zjemy gdy nam wpadną w rączki.

 

 

 

PLĄSY

 

„Zajączki”

 

Dwa zajączki sobie siedzą,

W polu nad zielona miedzą.

Wąsikami poruszają

i kapustę zajadają:

 

CHRUP, CHRUP, CHRUP

 

Gdy już brzuszki pełne miały,

W łapki sobie zaklaskały,

Potem zatańczyły w koło,

Bo im było tak wesoło:

 

KIC, KIC, KIC

 

 

„PAJĄCZEK”

 

Nasz mały pajączek po rynnie szedł co sił.

Przyszedł wielki deszcz … sio! Pająka zmył.

Wtem wyszło słońce, ogrzało ziemię wnet,

Mały nasz pajączek po rynnie będzie szedł.





Witamy serdecznie nowe Słoneczka w grupie pierwszej.

Wasi starsi koledzy poszli już do szkoły, a Wy zajmujecie ich miejsce.

Nad Waszym bezpieczeństwem czuwać będą panie Jola i Basia, a pomagać im będą ciocia Marynia i Ela



„Jeżeli twierdzisz, że mi ufasz - ufaj mi całym sobą.

Ufaj mi – naprawdę.

Potrzebuję Twojej wiary we mnie. Ona unosi moje skrzydła.

Ty, moja mądra, dorosła Mamo we mnie wierzysz;

Ty, dorosły, potężny Tato – ufasz, że dam radę,

więc ja – Wasz malutki syn, Wasza mała córeczka – PORADZĘ SOBIE.

Otoczony Twoimi ciepłymi zapewnieniami odnajdę w sobie siłę do tego,

by sobie poradzić.

Otulony Twoim wsparciem, Twoją pewnością i wiarą we mnie

– będę latał…”

 

(Katarzyna Wnęk – Joniec „Nie przydeptuj małych skrzydeł”)

 



WRZESIEŃ

1. W przedszkolu

  • Poznanie topografii przedszkola.

  • Integrowanie się z grupą rówieśniczą.

  • Nauka piosenek i pląsów.

2. Droga do przedszkola

  • Poznawanie i nazywanie domów ludzi i zwierząt

  • Poznawanie podstawowych zasad ruchu drogowego.

  • Poznanie funkcji instytucji niosących pomoc: policja.

  • Wdrażanie do udziału w zabawach muzyczno-rytmicznych przy piosenkach znanych dzieciom.

3. Oto ja

  • Poznanie budowy własnego ciała, nazywanie poszczególnych części ciała.

  • Poznanie zmysłów, jakimi odbieramy otaczający nas świat.

4. Owoce

  • Poznawanie zmian zachodzących w przyrodzie związanych z jesienią.

  • Kształtowanie umiejętności klasyfikowania według jednej cechy


PIOSENKI I PLĄSY


„PIŁKA OLI”


Duża piłka w kropki złote,
Do zabawy ma ochotę.
Raz jest w górze, a raz w dole,
Do zabawy prosi Olę.

Refren:
Ola, Ola, Ola-la,
Ola, Ola piłkę ma.
Ola, Ola, Ola-la,
Klaszcze w ręce
Raz i dwa, raz i dwa.

Duża piłka z grubym brzuszkiem,
Czasem chowa się pod łóżkiem.
Czasem toczy się po stole,
Do zabawy prosi Olę.

Refren:
Ola, Ola, Ola-la…

Duża piłka figle płata,
Goni Olę, goni brata.
Ale z Olą skakać woli,
Bo to przecież piłka Oli.

Refren:
Ola, Ola, Ola-la…

 

 

"KONIKI"


Noga goni nogę

Biegają  koniki

Stukają kopytka

W rytm muzyki

(x2 całość)

 

Jedna noga tupie: tup, tup, tup

Druga noga stuka: stuk, stuk, stuk

Konik skacze sobie: hop, hop, hop

Koniku w drogę! Wioooooooooooo!

(x2 całość)

 

 

 

DROGI RODZICU!

Gdy dziecko staje się przedszkolakiem, warto pamiętać...

 

  • Przygotuj dziecko do rozstania z mamą;
  • Nie przeciągaj pożegnania w szatni, pomóż mu dziecku rozebrać się, pocałuj je i wyjdź;
  • Nie zabieraj dziecka do domu, kiedy płacze przy rozstaniu - jeśli zrobisz to choć raz, będzie wiedziało, że łzami może wszystko wymusić;
  • Nie obiecuj: jeśli pójdziesz do przedszkola, to coś dostaniesz - kiedy będziesz odbierać dziecko, możesz mu dać maleńki prezencik, ale nie może to być forma przekupywania;
  • Kontroluj to, co mówisz. Zamiast: już możemy wracać do domu, powiedz: teraz możemy iść do domu. To niby niewielka różnica, a jednak pierwsze zdanie ma negatywny wydźwięk;
  • Nie wymuszaj na dziecku, aby zaraz po przyjściu do domu opowiedziało, co wydarzyło się w przedszkolu, to powoduje niepotrzebny stres;
  • Jeśli dziecko przy pożegnaniu płacze, postaraj się, żeby przez kilka dni odprowadzał je do przedszkola tata, rozstania z tatą są mniej bolesne;
  • Czas pobytu małych dzieci w przedszkolu nie powinien być długi. Jeśli to możliwe, w pierwszych dniach odbieraj dziecko po obiedzie. Potem stopniowo zwiększaj czas pobytu dziecka w przedszkolu;
  • Uwaga! Nie spóźniaj się z odbieraniem dziecka - jeśli obiecałeś, że przyjdziesz wcześniej, dotrzymaj słowa;
  • Pamiętaj: żegnaj i witaj swoje dziecko zawsze z uśmiechem.

 

 

 

Witamyn w grupie starszaków w roku szkolnym 2013/14

 

Nauczycielka - Jolanta Najmrodzka

STYCZEŃ

SKOK  W  NOWY ROK

Czytamy globalnie wyrazy: wiosna, lato, jesień, zima, zegar. Wskazujemy charakterystyczne cechy pór roku.. Dostrzegamy następstwo pór roku, dni tygodnia, miesięcy. Posługujemy się nazwami pór roku, dni tygodnia, miesięcy. Odczytujemy pełne godziny na zegarze. Układamy w szeregi obrazki przedstawiające ludzi, zwierzęta, przedmioty itp. zgodnie z poleceniem N, np. od najstarszego do najmłodszego, od najmniejszego do największego. Sprawnie wypychamy elementy z wyprawki i łączymy je zgodnie z instrukcją. Z zaangażowaniem wykonujemy zadania ruchowe wyznaczone przez N

BABCIA I DZIADEK  NASZE  SKARBY

Nazywamy swoje emocje, odczucia związane z domem rodzinnym. Posługujemy się pojęciami dotyczącymi wyglądu ludzi, przedmiotów, miejsc, swoich wrażeń dotykowych, wzrokowych. Opowiadamy o członkach swojej najbliższej rodziny; formułujemy krótką wypowiedź Określamy miejsce wskazanej głoski w wyrazie. Stosujemy zwroty grzecznościowe podczas rozmów z rówieśnikami i osobami dorosłymi. Aktywnie uczestniczymy w przygotowaniach do przedstawienia z okazji Święta Babci i Dziadka; odgrywamy przydzieloną  rolę. Malujemy portret babci i dziadka. Posługujemy się liczebnikami głównymi i porządkowymi w zakresie 5.

ZIMOWE ZABAWY

Przyjmujemy na siebie określone role w zabawach tematycznych, ruchowych. Przestrzegamy zasad zgodnego współdziałania. Obserwujemy najbliższe otoczenie i wypowiadamy się na temat swoich obserwacji. Zachowujemy ciszę podczas zabaw, które tego wymagają. Panujemy nad emocjami w sytuacji przegranej. Przestrzegamy zasad bezpiecznej zabawy na śniegu i lodzie. Lepimy z plasteliny. Odrysowujemy kształty od szablonu. Składamy obrazki

z pamięci.

Piosenka  ,, Pory roku''

Cztery pory ma rok cały. Każda inna oczywiście.

Zima w śniegu, wiosna w kwiatach,

lato w słońcu, jesień w liściach.

 

Ref. Wiosna lato, jesień, zima,

  cztery pory rok nasz ma.

  Każda inne zna zabawy,

  każda w co innego gra.

  Wiosna ,lubi rower, piłkę

lato łódkę i kajaki.

Jesień rolki, hulajnogi,

zima narty, łyżwy, sanki.

Ref.  Wiosna lato, jesień, zima,

  cztery pory rok nasz ma.

  Każda inne zna zabawy,

  każda w co innego gra.

Wiosna stawia babki z piasku,

lato kąpie się w basenie,

jesień spaceruje w lesie,

zima śnieg w bałwanka zmienia.

  Ref.  Wiosna lato, jesień, zima,

  cztery pory rok nasz ma.

  Każda inne zna zabawy,

  każda w co innego gra.