Misie Pysie    Jagódki    Słoneczka    Smerfy    Dobre duszki










ROK PRZEDSZKOLNY 2014/2015


Nauczycielki: Jolanta Najmrodzka, Barbara Chmielecka


PAŹDZIERNIK


 

Tydzień 1: WARZYWA

 

(marchewka, pietruszka, kapusta, ziemniaki, warzywa w słoiku)


 

Tydzień 2: JESIENIĄ W PARKU – ZWIERZĘTA W PARKU

 

(kolorowe liście, kasztany, jarzębinowe korale, wiewiórka, zabawy w parku)


 

Tydzień 3: LAS JESIENIĄ – ZWIERZĘTA W LESIE

 

(liście  i igły, jeż, sarna, dzięcioł, dary lasu – grzyby)


 

Tydzień 4: PRZYGOTOWANIA DO ZIMY

 

(buda dla Burka, karmnik dla ptaków, w dziupli wiewiórki, domowa spiżarnia,

z mamą w kuchni)


Uczymy się:


Wierszyk

 


"Co lubimy"

 

 

 

Lubimy jabłuszka i słodziutkie gruszki

Na śliwki jesteśmy wielkie łakomczuszki

Marchewkę chrupiemy jak małe zajączki

Pomidorki też zjemy gdy nam wpadną w rączki.

 

 

 

PLĄSY

 

 

„Zajączki”

 

Dwa zajączki sobie siedzą,

W polu nad zielona miedzą.

Wąsikami poruszają

i kapustę zajadają:

 

CHRUP, CHRUP, CHRUP

 

Gdy już brzuszki pełne miały,

W łapki sobie zaklaskały,

Potem zatańczyły w koło,

Bo im było tak wesoło:

 

KIC, KIC, KIC

 

 

 

„PAJĄCZEK”

 

Nasz mały pajączek po rynnie szedł co sił.

Przyszedł wielki deszcz … sio! Pająka zmył.

Wtem wyszło słońce, ogrzało ziemię wnet,

Mały nasz pajączek po rynnie będzie szedł.





Witamy serdecznie nowe Słoneczka w grupie pierwszej.

Wasi starsi koledzy poszli już do szkoły, a Wy zajmujecie ich miejsce.

Nad Waszym bezpieczeństwem czuwać będą panie Jola i Basia, a pomagać im będą ciocia Marynia i Ela



„Jeżeli twierdzisz, że mi ufasz - ufaj mi całym sobą.

Ufaj mi – naprawdę.

Potrzebuję Twojej wiary we mnie. Ona unosi moje skrzydła.

Ty, moja mądra, dorosła Mamo we mnie wierzysz;

Ty, dorosły, potężny Tato – ufasz, że dam radę,

więc ja – Wasz malutki syn, Wasza mała córeczka – PORADZĘ SOBIE.

Otoczony Twoimi ciepłymi zapewnieniami odnajdę w sobie siłę do tego,

by sobie poradzić.

Otulony Twoim wsparciem, Twoją pewnością i wiarą we mnie

– będę latał…”

 

(Katarzyna Wnęk – Joniec „Nie przydeptuj małych skrzydeł”)

 



WRZESIEŃ

1. W przedszkolu

  • Poznanie topografii przedszkola.

  • Integrowanie się z grupą rówieśniczą.

  • Nauka piosenek i pląsów.

2. Droga do przedszkola

  • Poznawanie i nazywanie domów ludzi i zwierząt

  • Poznawanie podstawowych zasad ruchu drogowego.

  • Poznanie funkcji instytucji niosących pomoc: policja.

  • Wdrażanie do udziału w zabawach muzyczno-rytmicznych przy piosenkach znanych dzieciom.

3. Oto ja

  • Poznanie budowy własnego ciała, nazywanie poszczególnych części ciała.

  • Poznanie zmysłów, jakimi odbieramy otaczający nas świat.

4. Owoce

  • Poznawanie zmian zachodzących w przyrodzie związanych z jesienią.

  • Kształtowanie umiejętności klasyfikowania według jednej cechy


PIOSENKI I PLĄSY


„PIŁKA OLI”


Duża piłka w kropki złote,
Do zabawy ma ochotę.
Raz jest w górze, a raz w dole,
Do zabawy prosi Olę.

Refren:
Ola, Ola, Ola-la,
Ola, Ola piłkę ma.
Ola, Ola, Ola-la,
Klaszcze w ręce
Raz i dwa, raz i dwa.

Duża piłka z grubym brzuszkiem,
Czasem chowa się pod łóżkiem.
Czasem toczy się po stole,
Do zabawy prosi Olę.

Refren:
Ola, Ola, Ola-la…

Duża piłka figle płata,
Goni Olę, goni brata.
Ale z Olą skakać woli,
Bo to przecież piłka Oli.

Refren:
Ola, Ola, Ola-la…

 

 

"KONIKI"


Noga goni nogę

Biegają  koniki

Stukają kopytka

W rytm muzyki

(x2 całość)

 

Jedna noga tupie: tup, tup, tup

Druga noga stuka: stuk, stuk, stuk

Konik skacze sobie: hop, hop, hop

Koniku w drogę! Wioooooooooooo!

(x2 całość)

 

 

 

DROGI RODZICU!

Gdy dziecko staje się przedszkolakiem, warto pamiętać...

 

  • Przygotuj dziecko do rozstania z mamą;
  • Nie przeciągaj pożegnania w szatni, pomóż mu dziecku rozebrać się, pocałuj je i wyjdź;
  • Nie zabieraj dziecka do domu, kiedy płacze przy rozstaniu - jeśli zrobisz to choć raz, będzie wiedziało, że łzami może wszystko wymusić;
  • Nie obiecuj: jeśli pójdziesz do przedszkola, to coś dostaniesz - kiedy będziesz odbierać dziecko, możesz mu dać maleńki prezencik, ale nie może to być forma przekupywania;
  • Kontroluj to, co mówisz. Zamiast: już możemy wracać do domu, powiedz: teraz możemy iść do domu. To niby niewielka różnica, a jednak pierwsze zdanie ma negatywny wydźwięk;
  • Nie wymuszaj na dziecku, aby zaraz po przyjściu do domu opowiedziało, co wydarzyło się w przedszkolu, to powoduje niepotrzebny stres;
  • Jeśli dziecko przy pożegnaniu płacze, postaraj się, żeby przez kilka dni odprowadzał je do przedszkola tata, rozstania z tatą są mniej bolesne;
  • Czas pobytu małych dzieci w przedszkolu nie powinien być długi. Jeśli to możliwe, w pierwszych dniach odbieraj dziecko po obiedzie. Potem stopniowo zwiększaj czas pobytu dziecka w przedszkolu;
  • Uwaga! Nie spóźniaj się z odbieraniem dziecka - jeśli obiecałeś, że przyjdziesz wcześniej, dotrzymaj słowa;
  • Pamiętaj: żegnaj i witaj swoje dziecko zawsze z uśmiechem.

 

 

 

Witamyn w grupie starszaków w roku szkolnym 2013/14

 

Nauczycielka - Jolanta Najmrodzka

STYCZEŃ

SKOK  W  NOWY ROK

Czytamy globalnie wyrazy: wiosna, lato, jesień, zima, zegar. Wskazujemy charakterystyczne cechy pór roku.. Dostrzegamy następstwo pór roku, dni tygodnia, miesięcy. Posługujemy się nazwami pór roku, dni tygodnia, miesięcy. Odczytujemy pełne godziny na zegarze. Układamy w szeregi obrazki przedstawiające ludzi, zwierzęta, przedmioty itp. zgodnie z poleceniem N, np. od najstarszego do najmłodszego, od najmniejszego do największego. Sprawnie wypychamy elementy z wyprawki i łączymy je zgodnie z instrukcją. Z zaangażowaniem wykonujemy zadania ruchowe wyznaczone przez N

BABCIA I DZIADEK  NASZE  SKARBY

Nazywamy swoje emocje, odczucia związane z domem rodzinnym. Posługujemy się pojęciami dotyczącymi wyglądu ludzi, przedmiotów, miejsc, swoich wrażeń dotykowych, wzrokowych. Opowiadamy o członkach swojej najbliższej rodziny; formułujemy krótką wypowiedź Określamy miejsce wskazanej głoski w wyrazie. Stosujemy zwroty grzecznościowe podczas rozmów z rówieśnikami i osobami dorosłymi. Aktywnie uczestniczymy w przygotowaniach do przedstawienia z okazji Święta Babci i Dziadka; odgrywamy przydzieloną  rolę. Malujemy portret babci i dziadka. Posługujemy się liczebnikami głównymi i porządkowymi w zakresie 5.

ZIMOWE ZABAWY

Przyjmujemy na siebie określone role w zabawach tematycznych, ruchowych. Przestrzegamy zasad zgodnego współdziałania. Obserwujemy najbliższe otoczenie i wypowiadamy się na temat swoich obserwacji. Zachowujemy ciszę podczas zabaw, które tego wymagają. Panujemy nad emocjami w sytuacji przegranej. Przestrzegamy zasad bezpiecznej zabawy na śniegu i lodzie. Lepimy z plasteliny. Odrysowujemy kształty od szablonu. Składamy obrazki

z pamięci.

Piosenka  ,, Pory roku''

Cztery pory ma rok cały. Każda inna oczywiście.

Zima w śniegu, wiosna w kwiatach,

lato w słońcu, jesień w liściach.

 

Ref. Wiosna lato, jesień, zima,

  cztery pory rok nasz ma.

  Każda inne zna zabawy,

  każda w co innego gra.

  Wiosna ,lubi rower, piłkę

lato łódkę i kajaki.

Jesień rolki, hulajnogi,

zima narty, łyżwy, sanki.

Ref.  Wiosna lato, jesień, zima,

  cztery pory rok nasz ma.

  Każda inne zna zabawy,

  każda w co innego gra.

Wiosna stawia babki z piasku,

lato kąpie się w basenie,

jesień spaceruje w lesie,

zima śnieg w bałwanka zmienia.

  Ref.  Wiosna lato, jesień, zima,

  cztery pory rok nasz ma.

  Każda inne zna zabawy,

  każda w co innego gra.

NA SPOTKANIE Z OKAZJI ŚWIĘTA

BABĆ  I DZIADKÓW

ZAPRASZAMY 6 LUTEGO O GODZ. 10.00

**************************************

GRUDZIEŃ

ŚWIĄTECZNA POCZTÓWKA

Słuchamy krótkich utworów literackich i odpowiadamy na pytania dotyczące ich treści. Czytamy globalnie wyrazy: karta, koperta, Wskazujemy słowa rymujące się. Rozpoznajemy i nazywamy litery: k, K, Wymieniamy podobieństwa i różnice pomiędzy dwoma przedmiotami. Rysujemy w tunelu i po śladzie zgodnie ze wskazanym kierunkiem.

ZWIERZĘTA ZIMĄ

Obserwujemy najbliższe otoczenie i wypowiadamy się na temat swoich obserwacji. Czytamy globalnie wyrazy: tropy. Wiemy jakie warunki są potrzebne do życia zwierząt leśnych podczas zimy. Wiemy, w jaki sposób człowiek może pomóc zwierzętom przetrwać zimę. Wymieniamy nazwy ptaków zimujących w Polsce; wiemy jak wyglądają. Wyjaśniamy pojęcia: tropy, gawra, paśnik, karmnik. Rozpoznaje i nazywa litery: t, T. Kreślimy linie ukośne na ograniczonej powierzchni. Śpiewamy piosenki i kolędy w grupie i indywidualnie.

SPOTKANIE PRZY WIGILIJNYM STOLE

Budujemy krótką wypowiedź na temat: Świąt Bożego Narodzenia oraz wyglądu lasu zimą, w oparciu o ilustracje oraz własne doświadczenia. Recytujemy wiersze z pamięci. Aktywnie uczestniczymy w przygotowaniach do przedstawienia ; odgrywamy przydzieloną  rolę. Śpiewamy piosenki i kolędy w grupie i indywidualnie.

CZEKAMY NA PIERWSZĄ GWIAZDKĘ

Uczestniczymy w zabawach tematycznych i integracyjnych. Kolorujemy rysunki konturowe. Dostrzegamy następstwo dnia i nocy. Posługujemy się pojęciami dotyczącymi wielkości oraz długości: największy, najmniejszy, większy mniejszy; najkrótszy, najdłuższy

Piosenka  ,, Kolędnicy''

Ref.

Daj dana da na, daj dana daj

dzwonią dzwoneczki, dzwonią u sań.

Słychać kolędy daj dana daj

dzwonią dzwoneczki, dzwonią u sań.

 

Jadą kolędnicy na skrzypeczkach grają.

Zaraz tu przyjadą pięknie zaśpiewają.

Gdzie ścje kolędnicy tak długo bywali?

Wszyscy dziś od rana  tu na was czekali.

 

Ref.

Daj dana da na, daj dana daj

dzwonią dzwoneczki, dzwonią u sań.

Słychać kolędy daj dana daj

dzwonią dzwoneczki, dzwonią u sań.

 

Bardzo sie cieszymy, kiedy przybywacie

kiedy w naszym domu kolędy śpiewacie.

Pozwólcie, że dzisiaj usiądziemy z wami.

Przy szopce kolędy razem zaśpiewamy.

 

Ref.

Daj dana da na, daj dana daj

dzwonią dzwoneczki, dzwonią u sań.

Słychać kolędy daj dana daj

dzwonią dzwoneczki, dzwonią u sań.

 

Kolęda kolęda na skrzypeczkach granie.

Niech leci do nieba to nasze śpiewanie.

 

Ref.

Daj dana da na, daj dana daj

dzwonią dzwoneczki, dzwonią u sań.

Słychać kolędy daj dana daj

dzwonią dzwoneczki, dzwonią u sań.

 

 

 

  TEMATYKA  W    LISTOPADZIE

 

NA  STAREJ  FOTOGRAFII

Wymieniamy członków rodziny z uwzględnieniem pokrewieństwa do trzech pokoleń wstecz.

Wykonujemy drzewo genealogiczne swojej rodziny. Opowiadamy o sytuacji przedstawionej na

obrazku; porządkujemy zdarzenia. Wyciągamy wnioski na podstawie zaobserwowanej sytuacji.

Wyróżniamy głoskę: a, w nagłosie, Czytamy globalnie wyraz: aparat. Rysujemy w tunelu i po

śladzie zgodnie ze wskazanym kierunkiem. Uczestniczymy w zabawach muzyczno-ruchowych

z dawnych czasów. Myjemy ręce po zabawie, przed posiłkami i po skorzystaniu z toalety.

Aktywnie uczestniczymy w zabawach ruchowych i ćwiczeniach gimnastycznych

w szczególności: kształtujących postawę.

 

JESIENNA MUZYKA

Rozróżniamy różne dźwięki z najbliższego otoczenia. Czytamy globalnie wyraz: nuty,

Wyróżniamy głoskę: ,n, w nagłosie. Rozpoznajemy zjawiska atmosferyczne charakterystyczne

dla danej pory roku; nazywamy podstawowe zjawiska atmosferyczne: deszcz, wiatr, słońce,

Posługujemy się liczebnikami porządkowymi. Planujemy własne działania podczas

wykonywania określonego zadania. Układamy rytmy z gotowych elementów. Słuchamy

w skupieniu utworów muzyki klasycznej. Poruszamy się w rytm słyszanej muzyki:

maszerujemy podskakujemy,

lekko poruszamy się na palcach itd.

 

 

MALI  ARTYŚCI

Układamy obrazki w sensowną historyjkę. Planujemy własne działania podczas wykonywania

określonego zadania. Sprawnie przeliczamy oczka na kostce. Konstruujemy różnorodne

budowle z klocków według własnego pomysłu. Rozwijamy wyobraźnię twórczą poprzez

dorysowywanie elementów do przedstawionego kształtu. Lepimy z gliny lub plasteliny.

Wykonujemy prace według instrukcji słownej N. Wyróżnia głoski: f w nagłosie.

Czytamy globalnie wyraz farby. Dzielimy zdanie na wyrazy. Właściwie zachowujemy się

w miejscach publicznych – muzeum.

 

CIEPŁO I MIŁO

Poznajemy zawód - krawcowa odwiedzamy punkt usługowy i porównujemy z zakładem

krawieckim. Naśladujemy N. podczas zabaw z Gimnastyki buzi i języka. Wyróżnia głoskę:

i w nagłosie. Czytamy globalnie wyraz: igła. Poznajemy cykl produkcji wełny; opowiadamy

o nim. Uczestniczymy w zabawach i grach zespołowych przy stolikach. Dokonujemy

klasyfikacji przedmiotów ze względu na wybrane cechy – koloru i kształtu. Posługuje się

liczebnikami porządkowymi 1,2,3. Tworzymy zbiory równoliczne. Dobieramy ubrania

do warunków pogodowych. Uzasadniamy wybór ubrania w oparciu o swoje doświadczenie.

Bierzemy udział w spacerach i wycieczkach.



W  PAŹDZIERNIKU PORUSZAMY NASTĘPUJĄCE TEMATY:

- Zdrowo się odżywiamy i dobry humor mamy

  - Las szumi jesiennie, już robi się sennie

  - Jesień w parku, liście malowane pod drzewem rozsypane

- Przygotowanie do zimy

  • Słuchamy krótkich utworów literackich i odpowiadamy na pytania dotyczące ich treści.

  • Rozumiemy pojęcia: zdrowie, park, las, skarby jesieni, , jesienne przetwory, pasja.

  • Opowiadamy o swoich pasjach i zainteresowaniach.

  • Bierzemy udział w Programie ,, Akademia zdrowego przedszkolaka  Zboża zjadamy

  • Dokonujemy  analizy i syntezy prostych wyrazów.

  • Czytamy globalnie wyrazy: parasol, las, gra

  • Rozpoznajemy i nazywamy  litery: p, P; l, L; g, G

  • Wiemy, że dbanie o zdrowie łączy się z właściwym odżywianiem, ruchem, ubieraniem się

  • odpowiednim do pogody.

  • Stosujemy  się do zasad bezpieczeństwa podczas pobytu na świeżym powietrzu,

  • spacerach, wycieczkach.

  • Dokonujemy  porównania wyglądu parku i lasu jesienią oraz w innych porach roku.

  • Nazywamy  niektóre gatunki drzew i ich owoce; znamy  niektóre gatunki grzybów.

  • Wiemy, w jaki sposób ludzie i zwierzęta przygotowują się do zimy.

  • Orientujemy  się na kartce papieru; wskazujemy  górę i dół, lewą i prawą stronę kartki.

  • Wychwytujemy  powtarzające się sekwencje i kontynuujemy rytm dwu, trzyelementowy.

  • Posługujemy się liczebnikami porządkowymi

  • Komponujemy makietę lasu.

  • Lepimy z plasteliny, i innych mas plastycznych.

  • Rysujemy w tunelu i po śladzie zgodnie ze wskazanym kierunkiem.

  • Śpiewamy  piosenki ;,, Eko - Eko Ekologia'' i ,,Śpiewa las ''

  • Bawimy się na przedszkolnym placu zabaw z wykorzystaniem sprzętu terenowego

  • w sposób bezpieczny.

Piosenka ,, Eko - Eko- Ekologia''

Eko - Eko  Ekologia

to higiena i biologia

to ochrona czystej wody

to działanie dla przyrody.

Eko - Eko  Ekologia

żeby Odra była modra,

żeby było w niej mniej śmieci

niech zadbają o to  dzieci.

 

Kiedy masz ochotę zjeść loda -to jesz.

Kiedy chcesz się napić - to pijesz co chcesz.

Lecz po każdym lodzie zostaje papierek ,

a po koli , soku, -  stosy puszek i butelek.

Jeśli masz ochotę na ,, Frugo''- to pijesz.

  Jeśli chcesz być czysty,  to często się myjesz.

Żebyś mógł sie umyć musi być czysta woda,

czyste środowisko i czysta przyroda.

 

Eko - Eko  Ekologia …

 

Nie wyrzucaj gazet, daj je na makulaturę.

bo z makulatury mamy papier i tekturę.

A z papieru można zrobić książki i zabawki.

Dzięki temu będzie więcej drzewa na huśtawki.

Posegreguj śmieci;  tutaj szkło, a tu metale

z plastiku w fabryce zrobią mnóstwo nowych lalek.

Kapsle i butelki, stare szmaty daj do skupu.

Za to kupisz sobie pyszne lody, parę butów.

 

Eko - Eko  Ekologia …

 

&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&

 

 

Dzień dobry, Słoneczka

wszyscy się witamy.
Dzień dobry, dobry humor mamy.
Dzień dobry, jest bardzo wesoło,

gdy wszyscy jesteśmy w koło.

 

TEMATYKA  PRACY  NA WRZESIEŃ



W PRZEDSZKOLU Integrowanie się z grupą rówieśniczą.

Poznanie topografii przedszkola. Ustalenie i przestrzeganie zasad panujących

w przedszkolu. Poznawanie podstawowych zasad korzystania z placu zabaw

 

MOJA   MIEJSCOWOŚĆ Poznawanie podstawowych zasad ruchu drogowego.

Poznanie funkcji instytucji niosących pomoc: policja, straż pożarna, pogotowie ratunkowe.

Poznanie numerów alarmowych do tych instytucji

 

JA, TY I ŚRODOWISKO - Poznanie budowy własnego ciała, nazywanie poszczególnych

części ciała. Poznanie zmysłów jakimi odbieramy otaczający nas świat. Kształtowanie

umiejętności sprawnego przeliczania w granicach możliwości dzieci. Kształtowanie

umiejętności klasyfikowania według jednej cechy

 

DARY JESIENI- Poznawanie zmian zachodzących w przyrodzie związanych z jesienią.

Poznawanie zmian zachodzących w przyrodzie związanych z jesienią w sadzie.

Kształtowanie umiejętności nazywania prac w sadzie.

Kształtowanie umiejętności nazywania prac w ogródkach warzywnych lub na polach jesienią



  Piosenka do nauki

,, PAK - przyjaciel przedszkolaków '' 

 

Kto świata ciągle jest tak ciekawy?

Kto wciąż zaprasza nas do zabawy?

Kto świetny humor zawsze ma?

Kto się na żartach  zna?

 

Ref. Pak  ze szmatek jest uszyty.

  Pak - to kompan znakomity,

  Pak - najmilszy z wszystkich Paków,

  Pak - przyjaciel przedszkolaków!

 

Z  Pakiem nikomu nie grozi nuda.

Z  Pakiem wyprawa każda sie uda,

wytropić można  nawet  lwa,

kiedy  Paka się zna!

 

Ref. Pak  ze szmatek jest uszyty.

  Pak - to kompan znakomity,......

 

 

 

  • Budujemy krótkie wypowiedzi na temat sytuacji przedstawionej na ilustracji.

  • W sposób kulturalny wyrażamy własne opinie.

  • W sposób dowolny odgrywamy krótkie scenki pantomimiczne.

  • Wyodrębniamy słowa w zdaniu.

  • Dokonujemy analizy i syntezy prostych wyrazów.

  • Czytamy globalnie swoje imię oraz wyrazy: usta, owoce.

  • Zwracamy się po imieniu do wszystkich dzieci w swojej grupie.

  • W sposób kulturalny zwracamy się do osób dorosłych.

  • Znamy i stosujemy zasady zgodnego współżycia w grupie – kodeks przedszkolaka.

  • Łączymy pojęcia: smak, węch, dotyk, słuch, wzrok z odpowiednim zmysłem.

  • Stosujemy się do zasad bezpieczeństwa podczas pobytu na świeżym powietrzu, spacerach,
    wycieczkach.

  • Znamy swój adres i wiemy komu należy go podawać, a komu nie.

  • Określamy rolę przedstawicieli służb publicznych: strażaka, policjanta, ratownika medycznego

  • Obserwujemy najbliższe otoczenie i wypowiadamy się na temat swoich obserwacji

  • Dostrzegamy i nazywamy zmiany zachodzące jesienią w przyrodzie.

  • Rozumiemy i wyjaśniamy pojęcie: segregowanie śmieci.

  • Posługujemy się wyrażeniami: na, nad, pod, obok, wysoko, nisko w sytuacjach zadaniowych.

  • Wskazujemy serce i w odniesieniu do niego stronę prawą i lewą;

  • Nazywamy podstawowe figury geometryczne.

  • Klasyfikujemy przedmioty ze względu na jedną cechę.

  • Wychwytujemy powtarzające się sekwencje i kontynuujemy  rytm dwu, trzyelementowy.

  • Posługujemy się pojęciami dotyczącymi wielkości: największy, najmniejszy, większy mniejszy.

  • Przeliczamy w dostępnym dla siebie zakresie.

  • Rysujemy i malujemy na dowolny temat.

  • Kolorujemy rysunki konturowe.

  • Odczytujemy sens informacji na niektórych znakach drogowych.

  • Właściwie zachowujemy się na skrzyżowaniu i podczas przechodzenia przez ulicę.

  • Potrafimy wezwać pomoc z wykorzystaniem numeru 112.

<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<



  TEMATYKA   NA   MAJ

  Książka   prawdziwym przyjacielem

Organizowanie w sali kącika książek:

  • systematyczne wzbogacanie kącika  o nowe pozycje z zakresu literatury dziecięcej,

  • zwracanie uwagi na budowę książki: okładkę z tytułem i nazwiskiem autora, ilustrację,

• przestrzeganie zasad korzystania z książek: odwracania stron, oglądania tekstu.

Wzbudzanie zainteresowania literaturą:

• słuchanie wierszy, opowiadań, baśni polskich i zagranicznych autorów,

• tworzenie własnych książek dotyczących znanych bajek lub wymyślonych przez dzieci,

składających się z obrazków lub tekstu ułożonego przez nie.

Łąka i jej   mieszkańcy

  • poznawanie warunków niezbędnych do rozwoju zwierząt,

  • określenie znaczenia barwy ochronnej w życiu zwierząt.

  • rozpoznawanie roślin i zwierząt żyjących na łące

  • zachęcanie do wnikliwej obserwacji przyrody

Nasze rodziny

  Podawanie informacji na temat swojej rodziny:

•  podawanie informacji jakie zawody wykonują rodzice, czym się zajmują,

•  opisywanie wyglądu rodziców, dostrzeganie ich charakterystycznych cech (wygląd, charakter),

•  określanie czynności domowych wykonywanych przez poszczególnych członków rodziny.

Organizowanie świąt o charakterze rodzinnym:

• przygotowanie programu artystycznego, samodzielne (lub z pomocą nauczyciela) wykonanie
upominków, wspólna zabawa z przybyłymi gośćmi.

* posługiwanie się nazwami pór roku i  dni tygodnia.

^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^

  TEMATYKA   NA  KWIECIEŃ

  • Wiosna idzie przez świat

Obserwowanie zmian zachodzących w przyrodzie powracające pierwsze ptaki

(skowronki, czajki szpaki), przybliżenie zwyczajów ptaków. Pojawiające się pierwsze

kwiaty (przebiśniegi, krokusy. Rozwijanie umiejętności dodawania i odejmowania

rozwijanie sprawności fizycznej i koordynacji ruchowej.

  • Wiosna na wsi

Poznawanie dorosłych i młodych zwierząt hodowanych na wsi, nazywanie domów

zwierząt, sposobów poruszania się zwierząt, odżywiania, wyjaśnienie znaczenia

hodowli zwierząt dla ludzi.

  • Poznajemy naszą miejscowość

Nazywanie swojej miejscowości, poznawanie jej historii, ważniejszych  zabytków,

instytucji i miejsc, poznawanie legend, opowieści związanych ze swoją miejscowością,

regionem, tworzenie planu swojego osiedla, swojej miejscowości, słuchanie nagrań

zespołów ludowych, poznanie przyśpiewek, obrzędów, tańców.

  • Jesteśmy Polakami

Rozwijanie poczucia przynależności narodowej: poznawanie legend, opowiadań,

wierszy

dotyczących historii państwa polskiego, np. jego powstania.

Podawanie nazwy naszego  kraju symboli narodowych: flagi, godła, hymnu.

Poznawanie poprzez literaturę pochodzenia nazwy stolicy Polski – Warszawy,

jej herbu ważniejszych miejsc, nazywanie największych rzek Polski – Wisły

i Odry, morza – Bałtyku, gór – Tatr oraz większych miast Polski.

  ,, KWOKA '' pląs

Chodzi w kółko sobie kwoka

z kurcząt swoich nie spuszcza oka,

gda, gda, gdacze, dziob, dziob, dziobie,

chce kurczęto wybrać sobie.

Tego nie chce bo nie fruwa,

to za małe, to łobuziak,

to nie grzeczne, to zaspane

a to moje ukochane.

KWIECIEŃ  PLECIEŃ piosenka

Kwiecień jak przysłowie głosi

ciągle coś przeplata,

raz nam daje trochę zimy

to znów trochę lata.

Pada deszcz, pada grad

świeci słońce wieje wiatr,

pada śnieg, pada grad

świeci słońce wieje wiatr.

A na śniegu pierwsze kwiaty

wiosna już rozsiewa.

Ciepłe słonko promykami

ziemię też ogrzewa.

Pada deszcz, pada grad

świeci słońce wieje wiatr,

pada śnieg, pada grad

świeci słońce wieje wiatr.

Chociaż humor kwiecień zmienia

my się nie gniewamy.

I na długi spacer z kwietniem

wnet się wybieramy.

Pada deszcz, pada grad

świeci słońce wieje wiatr,

pada śnieg, pada grad

świeci słońce wieje wiatr.

###############################################

TEMATYKA   NA  MARZEC

  • W świecie sztuki Muzyka

Rozpoznawanie Różnorodnych dźwięków, uświadomienie szkodliwości hałasu usprawnianie aparatu mowy. Gra na instrumentach perkusyjnych. wykonywanie instrumentów perkusyjnych z różnych materiałów.

  • Marcowa pogoda 

Obserwowanie zmian zachodzących w przyrodzie przed zbliżającą się wiosną, np. coraz dłuższe dni, coraz wyższa temperatura, topnienie śniegu i lodu, − poznawanie zwiastunów wiosny, np. kwitnienie wierzby i leszczyny, pojawienie się pąków na drzewach, krzewach.

  • Wielkanocne zwyczaje i tradycje

Kultywowanie tradycji, zwyczajów rodzinnych, np. związanych ze świętami,

Wielkanocy Zapoznanie ze zwyczajem wykonywania pisanek rozwijanie

sprawności manualnej i inwencji twórczej.

&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&

LUTY

  • Zdrowie to nasz skarb

Zapoznanie z  pokarmami  będącymi źródłem witamin, zachęcanie do ich spożywania

wykonywanie  zdrowych  potraw. Stwarzanie okazji do zapoznania dzieci z niezdrowymi

  produktami . Poznajemy skutki łakomstwa. Uświadomienie konieczności szukania pomocy

u lekarza w razie choroby; podkreślenie znaczenia zawodu lekarza dla naszego zdrowia.

Przezwyciężanie niechęci do nieznanych potraw.

  • Karnawał

Rozwijanie wrażliwości muzycznej, ilustrowanie piosenki ruchem.   Wypowiedzi

na temat przebrań dzieci na bal i emocji, jakie towarzyszą przygotowaniom do balu.

Słuchanie ciekawostek na temat karnawału. Czytanie całościowe wyrazów: bal, maska.

Wspólna zabawa z młodszymi i starszymi kolegami.



Dzielenie się wrażeniami z zabawy.

  • Dbamy o czystość wokół nas

Zapoznanie z narządami zmysłów; rozumienie konieczności dbania o nie

zachęcanie do podejmowania zabaw badawczych rozwijających zmysły .

Kształtowanie nawyku utrzymywania ładu i porządku w miejscu zabawy

i pracy oraz elementarnych nawyków higienicznych: mycie rąk, twarzy,

zębów. Przezwyciężanie uczucia lęku przed lekarzem, w szczególności

stomatologiem.

  • W królestwie kucharzy

Poznanie osób pracujących w bliskim otoczeniu przedszkola: poznawanie czynności,

jakie   wykonują osoby z najbliższego otoczenia, nazywanie narzędzi pracy,

zwrócenie uwagi na ich ubiór. Zapoznanie z wyglądem i wyposażeniem

przedszkolnej kuchni oraz pracą kucharek.



Zwracanie uwagi na umiejętne i kulturalne zachowanie się podczas posiłków
oraz podkreślanie roli właściwego odżywiania się:
- kształtowanie nawyku odpowiedniego posługiwania się sztućcami, serwetką,
- gryzienie i dokładne przeżuwanie pokarmów,
- wystrzeganie się mówienia z pełną buzią;
- zachęcanie do dbania o estetykę stołu podczas jedzenia.

* 6 lutego idziemy do MOK u na przedstawienie „Witaj Europo” ;

cena biletu 14 zł.

* 8 lutego Bal karnawałowy-  w tym roku żegnamy karnawał

  owocowo-warzywnie.

,,  Lewa strona"  wiersz

Ręka lewa, ręka prawa;

każde dziecko o tym wie,

że jak ja ma ręce dwie.

A która z nich jest lewa?

Albo  oko - które lewe?

Powiem wam , że czasem nie wiem!

I dlatego;

Nim nastawie lewe ucho,

zanim tupnę lewą  nóżką

albo zmrużę lewe oczko,

kładę rękę na serduszko,

które z lewej strony bije. I już więcej się nie mylę.

,, Najłatwiejsze ciasto w świecie '' piosenka

Żeby w domu było miło, tak, tak, tak.

Żeby coś dobrego było, tak, tak, tak.

By pachniało wakacjami tak, tak, tak.

Zrobię ciasto ze śliwkami tak, tak, tak.

Szklankę mąki, cukru szklankę

zaraz wsypię do miseczki.

Potem proszku do pieczenia

dodam jeszcze dwie łyżeczki.

I dwa jajka, i na koniec

pół stopionej margaryny

i zamieszam tylko tyle

by się rzeczy połączyły.

Najłatwiejsze ciasto w świecie, tak, tak, tak.

Nic a nic się go nie gniecie, tak, tak, tak.

Ty potrafisz takie upiec, tak, tak, tak.

Nawet gdy nie jesteś zuchem, tak, tak, tak

Teraz śliwki poukładam w natłuszczonej tortownicy

Włożę ciasto i do pieca na około pół godziny.

A gdy będzie już gotowe, takie chrupkie i rumiane

to zaproszę koleżanki, babcię, dziadka, tatę, mamę.

Najłatwiejsze ciasto w świecie, tak, tak, tak.

Nic a nic się go nie gniecie, tak, tak, tak.

Ty potrafisz takie upiec, tak, tak, tak.

Nawet gdy nie jesteś zuchem, tak, tak, tak.

###########################################################

STYCZEŃ

 

  • NOWY ROK  SIĘ  WŁAŚNIE  ZACZĄŁ  I  Z  RADOŚCI  WSZYSCY  SKACZĄ

Dostrzeganie powtarzalności wydarzeń pór roku, miesięcy, układanie kalendarzy.

Spostrzeganie sekwencji czasowych krótszych, dłuższych

( godzin, dni, miesięcy)

Zapoznanie z nazwami pór roku, dni tygodnia.

Rozwijanie zdolności dostrzegania i wyodrębniania rytmów i sekwencji czasowych .

Układanie twórczych opowiadań

 

  • ZIMOWE ZABAWY

Uświadomienie niebezpieczeństw wynikających z nieprzestrzegania  zakazów, poznawanie

sytuacji zagrażających bezpieczeństwu:

bawienia się w miejscach niedozwolonych, np.: przy ruchliwej ulicy, na zamarzniętym stawie.

Ubieranie się odpowiednio do warunków atmosferycznych występujących   danej porze roku

(zapobieganie przegrzaniu i zmarznięciu)

 

  • ZIMOWE POTRZEBY PTAKÓW

Nazywanie ptaków odwiedzających karmnik,  rozpoznawanie wybranych zwierząt

po śladach na śniegu.

 

  • KOCHAM BABCIE , KOCHAM DZIADKA, ŻYCIE Z NIMI TO JEST GRATKA

Rozwijanie zdolności mówienia o uczuciach.

Wspieranie dzieci w działaniach świadczących o przywiązaniu i miłości do najbliższych.

Umożliwienie wykonania własnoręcznie prezentów. Kształcenie umiejętności planowania

i realizacji działań związanych z przygotowaniem przyjęcia. Kształcenie odporności

emocjonalnej w sytuacjach wystąpień przed widownią.

Usprawnianie słuchu i narządów artykulacyjnych.

Rozwijanie umiejętności liczenia .

,,Słoneczka'' zapraszają swoich Dziadków i Babcie do przedszkola 

  24 stycznia o godzinie 10.00

Wiwat Babunie, wiwat Dziadkowie powiemy,

Bo nasze Babcie, bo naszych Dziadków kochamy.
Niech się uśmiechną, niech będą zawsze szczęśliwi,
Dziś w dniu ich święta: zdrowia, radości życzymy.



,,DZIADEK ''

Mam dziadka, który zawsze,

Ma swoje własne zdanie

I nikt z całej rodziny,

Nie może wpłynąć na nie,

Bo dziadek mój jest taki,

Że robi to co chce

I nawet mojej babci nie słucha się o nie.

PIOSENKA „IDĄ DZIECI DO PRZEDSZKOLA”

1. Idą dzieci do przedszkola
bardzo wcześnie wstały.
A ja wracam z kraju marzeń
poduszkowcem białym.
Potem babcia da śniadanie,
ubrać się pomoże.
Ręce w swoich mi ogrzeje,
kiedy mróz na dworze.

Ref.: Nie pytajcie, nie pytajcie kogo wolę.
Bo to sprawa, bo to sprawa całkiem jasna.
Lepsza babcia, lepsza babcia niż przedszkole.
Bo jest tylko, bo jest tylko moja własna.

2. Choć w przedszkolu dobra zupka
i jarzynka smaczna.
Nikt gotować nie potrafi
tak jak moja babcia.
Choć w przedszkolu dużo dzieci
i zabawek wiele.
Ja swą babcię mam na co dzień
nie tylko w niedzielę.
Ref.: Nie pytajcie, nie pytajcie kogo wolę.
Bo to sprawa, bo to sprawa całkiem jasna.
Lepsza babcia, lepsza babcia niż przedszkole

Bo jest tylko, bo jest tylko moja własna.



  ,, CZTERY PIŁKI'' piosenka

Zima piłkę ma śniegową w sam raz dla bałwana.

Toczy ciągle  piłkę nową pięknie roześmiana.

Hop do góry , hop do dołu piłka tu, piłka tam.

Razem z zimą  razem z zimą w piłkę gram

Hop...................................................................

Wiosna złotą piłkę toczy po błękitnym niebie.

Jeszcze moment, zamknij oczy może trafi ciebie.

Hop do góry , hop do dołu piłka tu, piłka tam.

Razem z wiosną, razem z wiosną   w piłkę gram.

U,u,u...

W lecie piłkę mam prawdziwą, zawsze z sobą noszę.

Moja piłka jest jak żywa, piłka za dwa grosze.

Hop do góry , hop do dołu piłka tu, piłka tam.

Razem z latem razem z latem   w piłkę gram.

Hop do góry hop do dołu...

A jesienią pełno piłek leży sobie w sadzie.

Jesień chodzi jak ogrodnik w kosze piłki kładzie.

Hop do góry , hop do dołu piłka tu, piłka tam.

Przez rok cały  przez rok cały w piłkę gramy

Hop do góry hop do dołu...

&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&

LISTOPAD

v   A DESZCZ PADA I PADA..

Wypowiadamy się na temat treści wiersza, naśladujemy dźwięki padającego deszczu,

prawidłowo wykonujemy zaproponowane zadania śpiewamy piosenkę i ilustrujemy ją

ruchem, określamy tempo i nastrój piosenki, podajemy rymy do podanych słów, wykonujemy

pelerynkę i ozdabiamy ją według własnych pomysłów, wskazujemy obrazki, których nazwy

rozpoczynają się taką samą sylabą przeliczamy elementy, prawidłowo stosujemy liczebniki

główne i porządkowe, rozwiązujemy zagadki, badamy właściwości fizyczne wody, podajemy

określenia związane z różnymi czynnościami, malujemy w dowolny sposób. Wyjaśniamy,

jak powstają chmury i deszcz.

 

v   NASI DOMOWI ULUBIENCY

Wypowiadamy się na temat zwyczajów różnych zwierząt, poznajemy produkty

wielozmysłowo,

wykonujemy dowolną pracę plastyczną, tworzymy zbiory równoliczne, dzielimy dowolne

nazwy na głoski, oddajemy ruchem różnorodny charakter muzyki, prawidłowo reagujemy

na kierunek linii melodycznej piosenki, odszukujemy brakujące części dowolnych obrazków,

dokonujemy oceny zachowania postaci na podstawie wysłuchanego opowiadania, reagujemy

ruchem na określony dźwięk instrumentu, naśladujemy ruchy zwierząt.

 

v   NA JESIENNY CZAS

Przeliczamy słowa w zdaniu, rytmicznie poruszamy się przy muzyce, wypełniamy

ograniczoną przestrzeń według własnego pomysłu, stosujemy wyrażenie para butów,

układamy dowolne wzory z mozaiki

geometrycznej, samodzielnie rysujemy dłonie na kartce papieru, ubieramy się odpowiednio

do późno  jesiennej pogody ,bawimy się w kreatora mody, układamy w całość pociętą sylwetę,

wymieniamy skutki niewłaściwego ubierania się oraz domowe sposoby radzenia sobie z chorobami,

rysujemy podany wzór po śladzie, a potem samodzielnie.

 

v   SPOTKANIE  Z  WIATREM

Wymieniamy sposoby wykorzystania siły wiatru, wyrażamy treść wiersza własnymi

słowami, wykonujemy pracę przestrzenną według instrukcji, tworzymy zdrobnienia

i zgrubienia do dowolnych słów, interpretujemy ruchem dowolny utwór, przeliczamy

w szerszym zakresie niż podany,

określamy kierunki w odniesieniu do własnej osoby. Układamy i opowiadamy historyjki,

określamy pozytywne i negatywne cechy wiatru.

Zapraszam rodziców na zebranie klasowe dotyczące wstępnej obserwacji dzieci.

Zebranie odbędzie się15 listopada o godzinie 16.00

 

>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>

PAŹDZIERNIK

 

v JESIENIĄ  SADY  SIĘ  RUMIENIĄ

Wnikliwie obserwujemy przyrodę, rozpoznajemy i nazywamy drzewa owocowe oraz ich owoce.

Wypowiadamy  się w kilku zdaniach na temat, jakie owoce lubimy i dlaczego.

Łączymy  ze sobą różne elementy w celu utworzenia jednej całości. Klasyfikujemy

owoce ze względu na ich liczebność. Rytmicznie klaszczemy. Tworzymy gry matematyczne.

Wykonujemy sałatkę owocową, rozpoznajemy owoce po smaku, zapachu, dotyku.

Uważnie słuchamy opowiadań i wierszy i wypowiadamy się na temat ich treści,

v   CZAS  NA  ZBIORY  WARZYW

Rozpoznajemy i nazywamy warzywa. Wypowiadamy się na podany temat, tworzymy proste

dialogi.  Lepimy proste kształty z masy solnej. Dostrzegamy pory dnia; układamy i opowiadamy

historyjkę. Próbujemy śpiewać piosenkę i rytmicznie klaskać. Wiemy które części warzyw

i w jakiej postaci nadają się do spożycia. Zgodnie współpracujemy w zespole.

v   KOLORY  JESIENNEGO  LASU

Obserwujemy rośliny i zwierzęta w ich naturalnym  otoczeniu. Odbijamy liście na papierze.

Przeliczamy w zakresie określonego zbioru; prawidłowo stosujemy liczebniki główne.

Wskazujemy i nazywamy wybrane grzyby jadalne i trujące. Lepimy z plasteliny określone

formy przestrzenne, Bierzemy udział w zabawach badawczych.

v   JESIEŃ  W  PARKU

Wskazujemy  charakterystyczne liście i pasujące do nich owoce, próbujemy śpiewać piosenkę

i ilustrujemy ją ruchem. Wiemy jakie rośliny i zwierzęta można spotkać w lesie i w parku.

Wykorzystujemy w pracy plastycznej różnorodne materiały.  Wskazujemy prawą i lewą

stronę swojego ciała. Mówimy wyraźnie, różnicujemy dźwięki, doskonalimy słuch

fonematyczny. Wiemy, w jaki sposób wiewiórka, jeż, bocian przygotowują się do

nadchodzącej zimy. (odlatują do Afryki, gromadzą zapasy, zasypiają); zwracanie

uwagi na zmiany w  wyglądzie zwierząt, np. zmiana ubarwienia, gęstnienie futra, piór.



  UWAGA

16 października tj. we wtorek jedziemy do Teatru Muzycznego na widowisko

,,SMURFY'' koszt wycieczki 25 zł. wyjazd o godz. 8.00

,,PRZYSZŁA JESIEŃ'' piosenka do nauki

Przyszła jesień, drzewa w parku

złocą się i czerwienią.

Zaczynają padać deszcze,

jak zwykle jesienią.

Ref.  Złota jesień, polska jesień,

  czerwień jabłek z sobą niesie,

  fiolet śliwek, zieleń grusz

  złota jesień przyszła już.

Pospadały z drzew kasztany,

siwe mgły się snują.

Do dalekich ciepłych krajów,

ptaki odlatują.

Ref.  Złota jesień, polska jesień,

  czerwień jabłek z sobą niesie,

  fiolet śliwek, zieleń grusz

  złota jesień przyszła już.

  , ,JESIENIĄ ''   wiersz

Ma jabłonka pełno jabłek,

pełno śliwek śliwa.

Chodźmy sobie do ogródka,

jak jesienią bywa.

Śliwki wszystkie fioletowe,

jabłka się czerwienią,

chodźmy po nie do ogródka

jak zwykle jesienią.

Dziękujemy ci jabłonko

tobie, śliwko miła

żeś nas pięknym swym owocem

hojnie obdarzyła.

>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>

WRZESIEŃ 2012

 

Do  przedszkola po wakacjach przychodzimy,

mamy bardzo dziarskie miny,

bo kolegów wielu mamy,

których pięknie przywitamy.

Cześć   SŁONECZKA !

Witam Was po wakacjach i zapraszam do wspólnej zabawy i pracy.

Szczególnie witam   nową koleżankę Julkę Czerwińską, która do naszej grupy

dołączyła po wakacjach.

Będzie z nami  bawić się i dbać o ład i porządek w klasie pani Ela, którą również

serdecznie witamy.

  • ZNOWU W  PRZEDSZKOLU

 

* Współtworzenie przyjaznej atmosfery w grupie, przestrzeganie wspólnie ustalonych umów
i zasad regulujących współżycie w grupie.

 

* Rozwijanie relacji pomiędzy dziećmi, opartych na wzajemnym szacunku i akceptacji,
dostrzeganie potrzeb innych, szanowanie ich.

 

* Współdziałanie w grupie, uczestniczenie we wspólnych zabawach.

 

* Dzielenie się wrażeniami, spostrzeżeniami z obserwacji danego zdarzenia, sytuacji.

 

* Pełnienie w każdej sytuacji roli słuchacza i mówiącego, zwrócenie uwagi na niewerbalny
sposób porozumiewania się.

 

* Aktywne uczestniczenie w dbaniu o porządek i wystrój sali zajęć, porządkowanie
po sobie miejsca zabaw, pracy i spożywania posiłków.

 

  • TO JA

 

* Dostrzeganie zmian zachodzących w swoim wyglądzie pod wpływem upływającego
czasu, dostrzeganie swojej niepowtarzalności, a także niepowtarzalności innych,
szanowanie jej.

 

* Poznawanie swojego ciała poprzez zabawy rysowanie siebie.

 

* Podawanie informacji jakie zawody wykonują rodzice, czym się zajmują,
opisywanie wyglądu rodziców, dostrzeganie ich charakterystycznych cech
wygląd, charakter.

  • NASZE BEZPIECZEŃSTWO NA CO DZIEŃ

 

* Właściwe zachowanie się w czasie korzystania ze środków transportu.

 

* Poznawanie zasad ruchu drogowego dotyczących prawidłowego
i bezpiecznego poruszania się po ulicach i drogach.

 

* Uświadomienie niebezpieczeństw wynikających z nieprzestrzegania zakazów,
poznawanie sytuacji zagrażających bezpieczeństwu: nie oddalamy się od rodziców,
opiekunów w miejscu publicznym.

 

 

 

 

 

****************************************************************************

 

 

Rok przedszkolny 2011/2012

 

CZERWIEC

 

Z końca  świata czy zza ściany, to przyjaciel nasz kochany
- Stwarzanie okazji do dostrzegania odmienności i autonomii drugiego

człowieka.
-  Doskonalenie tańców, piosenek poznanych podczas zajęć rytmicznych.
- Budzenie zainteresowania literaturą dla dzieci poprzez recytowanie wierszy

i czytanie opowiadań.
- Rozwijanie umiejętności ruchowych, cech motorycznych przez zabawy

oraz ćwiczenia organizowane i spontaniczne.

Coś się skrada, coś szeleści, dżungla sto tajemnic mieści
- Rozwijanie mowy i myślenia w toku zabaw i zajęć, kształcenie umiejętności językowych,

wzbogacanie słownictwa.
- Rozwijanie postawy badawczej i umiejętności obserwacji oraz budzenie dziecięcej

ciekawości w poznawaniu środowiska przyrodniczo-społecznego.
-Tworzenie okazji do podziwiania otaczającego świata przyrody, tego najbliższego

i odległego-egzotycznego.
- Prowadzenie ćwiczeń ortofonicznych rozwijających mięśnie narządów mowy.
- Umożliwienie doświadczeń w mówieniu na zadany temat i byciu słuchanym.
- Wspieranie samodzielnych, twórczych działań dzieci.

Góry, morze, wieś, jezioro, gdzie rodzice nas zabiorą?
- Rozwijanie umiejętności ruchowych, cech motorycznych przez zabawy i ćwiczenia organizowane

oraz samorzutne.
-Dostarczenie dzieciom wiedzy o przyrodzie i środowisku społecznym, typach krajobrazów itp
- Stwarzanie sytuacji do bezpośredniego kontaktu z przyrodą jako źródłem marzeń, przeżyć

i doznań
- Rozwijanie mowy i myślenia przez samodzielne wypowiedzi na temat zbliżających się wakacji
- mówienie o swoich marzeniach.
- Aranżowanie sytuacji sprzyjających nawiązywaniu życzliwych kontaktów z ludźmi

 

 

 

 

 

 

Podajmy sobie ręce   piosenka

1. Chociaż świat dokoła dziwny jest i wielki,
a my tacy mali, mali jak kropelki:

Ref. Podajmy sobie ręce w zabawie i w piosence,
w ogródku przed domem, na łące znajomej.
Podajmy sobie ręce przez burze i przez tęcze,
pod gwiazdą daleką, nad rzeczką i rzeką.

2. Kiedy nagle z bajki zniknie dobra wróżka,
kiedy szary smutek wpadnie do fartuszka:

Ref. Podajmy sobie ręce w zabawie i w piosence,
w ogródku przed domem, na łące znajomej.
Podajmy sobie ręce przez burze i przez tęcze,
pod gwiazdą daleką, nad rzeczką i rzeką.


3. Choć czasem dzielą nieprzebyte góry,
nieskończone drogi, zachmurzone chmury:

Ref. Podajmy sobie ręce w zabawie i w piosence....

 

MAJ

  KTOŚ  NAM  NIEBO  POMALOWAŁ .  WITAJ, TĘCZO  KOLOROWA.

 

Doskonalenie mowy dzieci przez układanie  wielozdaniowych  wypowiedzi

na temat różnych zdarzeń, wysłuchanego tekstu.

Tworzenie dzieciom warunków do odbierania świata wszystkimi zmysłami.

Budzenie zainteresowań ciekawymi zjawiskami pogody.

Uwrażliwienie na piękno otaczającego świata.

 

RUCH  TO  WIELKI,  DZWIĘKÓW  MOC, Z TRAW NA ŁĄCE MIĘKKI KOC

Budzenie zainteresowań życiem małych zwierząt - owadów, kształtowanie przyjaznego

odnoszenia się do zwierząt.

Doskonalenie umiejętności rozpoznawania barw podstawowych i pochodnych.

Poznanie wybranych zwierząt żyjących w naturalnym środowisku ( motyl,

biedronka ,mrówka) zwrócenie uwagi na pożyteczność, przezwyciężenie niechęci

i uprzedzeń.

Wyzwalanie ekspresji i rozwijanie sprawności ruchowej przez zabawy i ćwiczenia organizowane

i podejmowane spontanicznie przez dzieci.

Stwarzanie okazji do nawiązywania bliskości i serdecznych kontaktów podczas zabawy.

 

BUKIET, PREZENT I CUKIEREK,  DZIŚ  RODZICÓW DZIEŃ JEST WIELKI

Uświadomienie dzieciom znaczenia roli rodziców w  ich życiu

Wzmacnianie więzi uczuciowej z rodziną przez udział w rodzinnych imprezach organizowanych

w przedszkolu.

Sprzyjanie rozwijaniu pozytywnego obrazu własnego Ja poprzez współdziałanie w grupie.

Wdrażanie do stosowania form grzecznościowych uprzejmego zachowania wobec siebie

w trakcie  zabaw.

Wprowadzenie w świat wartości uniwersalnych - miłość.

  WYBRAĆ  ZAWÓD - TRUDNA  SPRAWA DLA NAS JESZCZE TO ZABAWA

Kształtowanie szacunku dla pracy ludzi dostrzeganie w jaki sposób działania  człowieka

przyczyniają się do ułatwienia życia codziennego.

Zapoznanie z pracą ludzi różnych zawodów w bliskim i dalszym otoczeniu przedszkola

- podstawowe czynności.

Stwarzanie okazji do nabywania doświadczeń w mówieniu i byciu słuchanym.

Rozwijanie mowy dzieci przez ćwiczenia aparatu artykulacyjnego.

 

,, TĘCZA  NAD  ŁĄKĄ '' piosenka

Ogromna chmura zakryła słońce,

lecą na ziemię deszczu  kropelki.

Mokną biedronki, mokną zające,

małym ślimakom mokną muszelki.

Tęcza, tęcza! Jaka ładna!

Błyszczy w górze kolorami!

Weźmy wszyscy się za ręce,

namalujmy tęcze sami!

Tęcza, tęcza! Jaka ładna!

Błyszczy w górze kolorami!

Weźmy wszyscy się za ręce,

namalujmy tęcze sami!

Zza wielkiej chmury wybiegło słońce,

wpadło na łąkę tyle promieni.

patrzą biedronki patrzą zające -

to kolorami tęcza się mieni!

Tęcza, tęcza! Jaka ładna!

Błyszczy w górze kolorami!

Weźmy wszyscy się za ręce,

namalujmy tęcze sami!

Tęcza, tęcza! Jaka ładna!

Błyszczy w górze kolorami!

Weźmy wszyscy się za ręce,

namalujmy tęcze sami!

 

KWIECIEŃ

 

Na wsi zawsze jest wesoło tyle pól i zwierząt  w koło.

 

  • Ćwiczenie prawidłowego aparatu oddechowego i artykulacyjnego

  • Uświadomienie potrzeby hodowania niektórych roślin jako niezbędnych
    do wyżywienia człowieka.

  • Umożliwienie poznania życia w środowisku wiejskim

  • Kształtowanie umiejętności liczenia w możliwie szerokim zakresie oraz
    klasyfikowanie według cech jakościowych.

  • Kształtowanie umiejętności oceny zachowania bohaterów utworów literackich.

 

Nigdy nie bój się lekarza gdy choroba się przydarza.

 

  • Wyrabianie nawyków prozdrowotnych.

  • Zdyscyplinowanie i dbałość o zdrowie własne i innych członków.

  • Dbanie o zmysły – posługiwanie się głosem o umiarkowanym natężeniu
    unikanie krzyku w zabawie.

  • Kształtowanie nawyku dbania o czystość w najbliższym otoczeniu

  • Kształtowanie umiejętności językowych, wzbogacanie słownictwa

  • Rozwijanie świadomości wartości zdrowia i konieczności dbania o nie.

 

Stop! Zabraniam !Zakazuję! Śmieci w worki się pakuje!

 

  • Kształtowanie szacunku dla przyrody w jej naturalnej formie

  • Dostarczanie wiedzy o zagrożeniach środowiska i sposobach ochrony.

  • Wyrabianie nawyków dbałości o czystość i porządek otoczenia.

Doskonalenie umiejętności wypowiadania się na podany temat.

 

MARZEC

 

  • DO  SKLEPÓW  WYRUSZAMY,  GDY  ZAKUPY  ZROBIĆ  MAMY.

Poznawanie miejsc użyteczności publicznej oraz ich znaczenia w życiu.

Kształtowanie umiejętności  właściwego zachowania w miejscach publicznych.

Obserwacja pracy ludzi wykonujących różne zawody w bliskim otoczeniu przedszkola

Nabywanie umiejętności wymiany jeden do jednego, jeden do wielu w sytuacji zabawy.

Rozbudzanie intuicji matematycznej w obszarze , ciężar i długość/ szerokość.

 

  • CZY TO SIOSTRA CZY TO BRAT KOLOROWY Z NIMI ŚWIAT.

Uświadomienie relacji pokrewieństwa i właściwe nazywanie członków rodziny.

Czerpanie radości z tworzenia przedmiotów o charakterze  użyteczno – dekoracyjnym.

 

Kształtowanie umiejętności liczenia w możliwie szerokim zakresie.

Utrwalenie pojęcia para.

 

  • WIOSNA ZARAZ TU PRZYBĘDZIE, KOLOROWO BĘDZIE WSZĘDZIE

Obserwowanie zmian zachodzących w przyrodzie wczesna wiosną i wiązanie tych zjawisk

z aktualną porą roku.

Rozwijanie podstawowych umiejętności z zakresu uprawy i hodowli roślin.

Rozwijanie mowy i myślenia dzieci w toku zabaw i zajęć, kształtowanie umiejętności językowych,

bogacenie słownika.

Ćwiczenia rozwijające sprawność fizyczną i aparat oddechowy.

  • SŁYCHAĆ ŚPIEW WŚRÓD DRZEW I  CHMUR, TO  ARTYSTÓW PTASICH CHÓR.

Zachęcanie do systematycznej obserwacji świata przyrody, dostrzeganie bieżących zmian

i pogłębianie wiedzy dzieci z zakresu ornitologii;

Doskonalenie funkcjonowania narządów artykulacyjnych;

Utrwalenie kształtu i nazw figur geometrycznych;

Kształtowanie umiejętności oceny zachowania bohaterów utworów literackich.

  • SZYBKO BIEGNIE KAŻDY DZIEŃ, ROSNĘ SZYBKO, DUŻO WIEM.

Dostrzeganie zmian we własnej osobie (cechy jakościowe i ilościowe);

Kształtowanie intuicji związanych z relatywizmem i upływem czasu oraz umiejętności posługiwania

się określeniami czasu.

Nabywanie coraz dojrzalszych kompetencji społecznych, budowanie obszaru własnego Ja.

Uświadomienie sobie konsekwencji upływu czasu w kontekście rozwoju i wzrostu.

Doskonalenie umiejętności budowania wielozadaniowej wypowiedzi na konkretny temat.

 

  ,, ROSNĘ,  ROSNĘ ‘’ piosenka

 

Rosnę, rosnę jak na drożdżach,

już nie jestem skrzat

Umiem dużo, chociaż jeszcze

nie mam pięciu lat.

 

Biegam szybko jak źrebaczek.

Jak piłeczka z dziećmi skaczę,

z dziećmi skaczę.

 

Rosnę, rosnę jak na drożdżach,

już nie jestem skrzat

Umiem dużo, chociaż jeszcze

nie mam pięciu lat.

 

Umiem kotka narysować

i niedźwiedzia naśladować,

naśladować.

 

Rosnę, rosnę jak na drożdżach,

już nie jestem skrzat

Umiem dużo, chociaż jeszcze

nie mam pięciu lat.

 

Lubię szukać lubię pytać

To zabawa znakomita, znakomita.

 

Rosnę, rosnę jak na drożdżach,

już nie jestem skrzat.

Umiem dużo, chociaż jeszcze

nie mam pięciu lat.

 

Nie grymaszę i nie płaczę,

bo ja jestem przedszkolaczek,

przedszkolaczek.

 

 

 

 

 

  ,, WESOŁY   KONCERT’’

 

Wielkie zamieszanie w lesie i na łące,

Ptaki zapraszają  na wesoły koncert.

 

Cziku – cziku   jaskółki

Kuku – ku  kukułki

Dzyń, dzyń, dzyń  skowronki

Dzwonią niczym dzwonki.

Kle – kle – kle  bociany.

Stuk – puk  dzięcioły.

Dzisiaj zapraszają na koncert wesoły.

Śpiewa sójka szara, głośno wrona kracze.

Ptaki zapraszają: ,,Chodźcie dzieci do nas’’

 

Cziku – cziku   jaskółki

Kuku – ku  kukułki

Dzyń, dzyń, dzyń  skowronki

Dzwonią niczym dzwonki.

Kle – kle – kle  bociany.

Stuk – puk  dzięcioły.

Dzisiaj zapraszają na koncert wesoły.

 

Na wesoły koncert zapraszają ptaki,

a razem z ptakami miłe przedszkolaki.

 

 

TEMATYKA PRACY Z DZIEĆMI W LUTYM:

 

  1. ZIMOWE SPORTY (poznawanie różnych rodzajów sportów zimowych, utrwalenie

  2. zasad bezpiecznej zabawy na śniegu, poznanie góralskiej kultury);

 

  1. DO SKLEPÓW WYRUSZAMY, GDY ZAKUPY ZROBIĆ MAMY ( poznanie

  2. różnych placówek handlowych i specyfiki zawodu sprzedawcy, grupowanie rzeczy

  3. według przyjętego kryterium, ustalanie kolejności wydarzeń w historyjce obrazkowej

  4. i opowiadanie jej, ważenie różnych przedmiotów, zabawy tematyczne w sklep).

 

ŚNIEGOWY  BAŁWANEK – piosenka

 

  1. Wielka radość dla dzieciarni wziąć marchewkę ze spiżarni,

węgiel czarny, stary garnek mama da.

Będzie awantura przykra, bo dozorcy miotła znikła,

tylko dzieci dobrze wiedzą, kto ją ma.

 

Ref.: Ulepimy bałwana, śniegowego bałwana, czekaliśmy tu na niego cały rok.

  Ulepimy bałwana, śniegowego bałwana, tak ulepić to potrafi mało kto.

 

  1. Stoi bałwan osowiały, w głowę gniecie garnek mały,

miotłę trzyma poczciwina, cały dzień.

Chciałby tak jak wszystkie dzieci bałwankowe kule lepić,

z kolegami na podwórzu bawić się.

 

Ref.: Ulepimy bałwana....

 

STYCZEŃ

 NOWY ROK SIĘ WŁASNIE ZACZĄŁ I  Z  RADOŚCI WSZYSCY SKACZĄ

Dostrzeganie powtarzalności wydarzeń pór roku, miesięcy, układanie kalendarzy
Spostrzeganie sekwencji czasowych krótszych, dłuższych ( godzin, dni, miesięcy)
Zapoznanie z nazwami pór roku, dni tygodnia.
Rozwijanie zdolności dostrzegania i wyodrębniania rytmów i sekwencji czasowych .

Układanie twórczych opowiadań.

 CAŁY Z CEGŁY, MA DWIE WIEŻE, W TYM ZAMKU MIESZKAJĄ RYCERZE

Doskonalenie umiejętności słuchania ze zrozumieniem.
Organizowanie zabaw sprzyjających rozwinięciu się pożądanych cech charakteru;

cierpliwości, godzenia się z niepowodzeniem. Zaspakajanie dziecięcej potrzeby

aktywności fizycznej.


 KOCHAM BABCIE , KOCHAM DZIADKA, ŻYCIE Z NIMI TO JEST GRATKA

Rozwijanie zdolności mówienia o uczuciach.
Wspieranie dzieci w działaniach świadczących o przywiązaniu i miłości do najbliższych.

Umożliwienie wykonania własnoręcznie prezentów. Kształcenie umiejętności planowania

i realizacji działań związanych z przygotowaniem przyjęcia. Kształcenie odporności

emocjonalnej w sytuacjach wystąpień przed widownią.

,, Noworoczne tańce’’ piosenka
     
      Tańczy tata ,tańczy mama,
      Tańczą koty, tańczą psy,
      Tańczy sąsiad i sąsiadka.
      Zatańcz z nami też i ty.
                   
                    To przyszedł Nowy Rok.
                    Już baran zrobił skok.
                    Zmieniła się cyferka w kalendarzu.
                    Lecz nie bój się o nie,
                    bo nawet dziecko wie,
                    w tym roku coś pięknego się wydarzy.

Podskakują baloniki
na drucikach w górę, w dół.
Kolorowe fajerwerki
oświetliły nieba pół.


                    To przyszedł Nowy Rok.
                    Już baran zrobił skok.
                    Zmieniła się cyferka w kalendarzu.
                    Lecz nie bój się o nie,
                    bo nawet dziecko wie,
                    w tym roku coś pięknego się wydarzy.


          ,, Dobrze mi u dziadków’’ piosenka

Koci ,koc, łapci
Dobrze mi u babci.
Weźmie na kolana
babcia ukochana.
           
      Babcia da obiadek,
      Pohuśta mnie dziadek.
      Zjemy czekoladkę
      z babcią oraz dziadkiem.

Złapmy się za ręce
Przy naszej piosence
Zatańczymy w kapciach
Dziadek ja i babcia.
Dziadek ja i babcia.
Dziadek ja i babcia.


 

 

GRUDZIEŃ

 

1 .WSZYSCY  RAZEM  SIĘ  BAWIMY , WSZYSTKIE  STRACHY   PRZEGONIMY

Pokonywanie strachu przed nieznanymi i wytworami własnej wyobraźni . Zwrócenie

uwagi na przyjemną stronę zabawy i wartości z niej płynące. Doskonalenie  orientacji

w schemacie własnego ciała. Usprawnienie i wzmacnianie sprawności manualnej dłoni,

palców – przygotowanie do pisania. Wyrabianie pewności w wypowiadaniu własnego

z dania w rozmowie na określony temat.

 

2.PORZĄDKAMI CZAS  SIĘ  ZAJĄĆ , GOŚCIE  ZARAZ  PRZYBYWAJĄ

Rozwijanie poczucia odpowiedzialności za porządek i czystość w najbliższym otoczeniu.

Pogłębianie w dzieciach uczucia przywiązania do rodziny, potrzeby niesienia pomocy na

miarę możliwości. Wielozmysłowe poznawanie otaczającego świata ( węch ,dotyk).

Doskonalenie wypowiedzi ustnych, prezentowanie własnych doświadczeń i własnego

punktu widzenia. Zaangażowanie dzieci w czynności prospołeczne.

 

3.W CAŁYM DOMU PACHNIE  LASEM TO JUŻ ŚWIETA SĄ ZA PASEM.

 

Przybliżenie dzieciom tradycji świąt Bożego Narodzenia. Wdrażanie do estetycznego

wykonywania ozdób choinkowych, czynny udział w dekorowaniu drzewka świątecznego

i sali. Integrowanie dzieci i ich rodzin z przedszkolem przez uczestnictwo w uroczystości

choinkowej.



                ,,  PASTORAŁKA ’’   

Dawno temu przed wiekami w małej wiosce Betlejem.

Cud się zdarzył nad cudami, z szedł na ziemię  mały Bóg.

Ref.        Wszyscy się cieszyli  aniołowie pastuszkowie

Dziecię utulili śpiewem swym do snu.

Trzej królowie przyjechali, by Dzieciątku oddać hołd.

Piękne dary też Mu dali, otoczyli żłóbek w krąg.

  Ref.        Wszyscy się cieszyli  aniołowie  pastuszkowie

Dziecię utulili śpiewem swym do snu.

Zawsze zimą w dzień grudniowy, gdy choinka w domu jest,

W naszych domach milkną spory, czas świąteczny znowu jest.

Ref.    Wszyscy się cieszyli  aniołowie  pastuszkowie

Dziecię utulili śpiewem swym do snu.



,,  MIKOŁAJ’’

Pędzą  ,pędzą białe sanie

po srebrzystych szlakach
Wiozą ,wiozą Mikołaja

dookoła świata.

    Ref. Samochody , misie, klocki, piłki, lale

Dzisiaj każde dziecko podarek dostanie

Samochody , misie, klocki, piłki, lale

Dzisiaj każde dziecko podarek dostanie.

Żeby wszystkie dzieci w świecie

Były uśmiechnięte.

Sam Mikołaj dziś przyjedzie

do Ciebie z prezentem.

Ref. Samochody , misie, klocki, piłki, lale

Dzisiaj każde dziecko podarek dostanie

Samochody , misie, klocki, piłki, lale

  Dzisiaj każde dziecko podarek dostanie.

 

    Listopad
 Las szumi jesiennie, już robi się sennie.
Wyrabianie umiejętności uważnego obserwowania przyrody: zwrócenie uwagi

dzieci na jesienną szatę lasu, oraz cechy jesiennych dni – mgliste poranki, chłodne dni,

wczesny zmrok, szarówka.
Bliższe poznanie wybranych mieszkańców lasu i ich jesiennych zwyczajów.
Wdrażanie do poszanowania przyrody.
Rozbudzanie poczucia estetyki.
Doskonalenie sprawności manualnej poprzez malowanie gałązkami , odciskanie, lepienie,

 Mały człowiek czy też duży, dobrze gdy pomocą służy.
Stwarzanie okazji do czynienia dobrych uczynków.
Zwrócenie uwagi na przejawy życzliwości, uczynności, uprzejmości.
Inicjowanie działań wymagających współpracy i współdziałania.
Rozwijanie umiejętności wypowiadania się na podany temat.
Doskonalenie świadomości schematu własnego ciała oraz umiejętności porównywania

obiektów pod względem wielkości.

 Hula psoci, hałasuje, to jesienny wiatr figluje.
Rozbudzanie ciekawości i dociekliwości badawczej.
Budowanie prostych konstrukcji latających.
Rozwijanie umiejętności plastyczno – technicznych.
Tworzenie instrumentów dętych z nietypowych przedmiotów
Bogacenie czynnego słownika dziecka.

,, Jeżyk i liście ’’ piosenka
            Szur, szur, szur, liści góra
              Szur, szur, szur, coś tam szura….

Tupu – tap! Tupu – tap!
Kolorowe liście łap!
Tupu – tap! Tupu – tap!
Kolorowe liście łap!

Czy ty wiesz, co tam siedzi,
Czarnym oczkiem dzieci śledzi?

Tupu – tap! Tupu – tap!
Kolorowe liście łap!
Tupu – tap! Tupu – tap!
Kolorowe liście łap!

Szur, szur, szur, jeżyk mały.
Szur, szur, szur, w liściach cały.

              Tupu – tap! Tupu – tap!
Kolorowe liście łap!
Tupu – tap! Tupu – tap!
Kolorowe liście łap!


,, Muchomorek’’ piosenka

Muchomorek mały stoi sobie sam
Bardzo zasmucony - zmartwień mnóstwo ma.
Mówi że jest brzydki dużo kropek ma
I, że go nie zechce żółta kurka ta.

Muchomorku, muchomorku nie martw wcale się
My ciebie lubimy - kurka pewnie też
Muchomorku, muchomorku nie martw wcale się
My ciebie lubimy - kurka pewnie też.

Czerwony kapelusz, białe kropki ma
Na swej nodze stoi grzecznie prosi tak:
Kurko moja miła zechciej dzisiaj mnie.
Jestem grzyb trujący, lecz tańcować chcę.

Muchomorku, muchomorku nie martw wcale się
My ciebie lubimy - kurka pewnie też
Muchomorku, muchomorku nie martw wcale się
My ciebie lubimy - kurka pewnie też.

,, Pląs na powitanie ‘’
Są już z nami wszystkie dzieci no więc zaczynamy.
Prawa ręka, lewa ręka wszystkich dziś witamy.

Kto taką piosenkę zna niechaj zrobi tak jak ja.
Kto taką piosenkę zna niechaj zrobi tak jak ja.

,, RUCHY NAPRZEMIENNE’’
Noga lewa, ręka prawa, naprzemiennie – to zabawa.
Noga prawa, ręka lewa i kolana dotknąć trzeba.
Przy tym w brzuchu zegnij się,
by aktywnie zacząć dzień.

,,RYSOWANIE OBURĄCZ ‘’
Gdy rysują obie ręce, umiem i rozumiem więcej.
Wiem, gdzie strona lewa, prawa, a liczenie to zabawa.
I ładniejsze pismo moje, gdy rysuje rączek dwoje.


, Smaczne warzywa’’

Rudą marcheweczkę lubią wszystkie dzieci,
A gdy ja wyciśniesz, zdrowy soczek leci.

Ciach, ciach, ciach pokroimy
surówkę zrobimy.
Ciach, ciach, ciach pokroimy
surówkę zrobimy.

Listeczki sałaty zajączki zjadają
Dlatego po łące tak szybko biegają

Ciach, ciach, ciach pokroimy
surówkę zrobimy.
Ciach, ciach, ciach pokroimy
surówkę zrobimy.

Bo wszystkie warzywa jeśli tego nie wiesz,
To są witaminy dla mnie i dla ciebie.

Ciach, ciach, ciach pokroimy
surówkę zrobimy.
Ciach, ciach, ciach pokroimy
surówkę zrobimy.




PAŹDZIERNIK
Każdy czyścioch ci to powie, mycie to jest samo zdrowie.

Wiemy że zabiegi higieniczne są potrzebne i nie odczuwamy przed nimi lęku.
Uważnie słuchamy oceniamy zachowanie bohaterów.
Ćwiczymy sprawność manualną, starannie wykonujemy prace plastyczne.
Odróżniamy i nazywamy zapachy.
Bierzemy udział w zabawach badawczych. Rozpoznajemy i nazywamy  odgłosy wody.
Rozpoznajemy przedmioty po dotyku.
Dbamy o porządek w klasie

Jabłka gruszki i morele w sadzie jest owoców wiele.

Wymieniamy nazwy drzew owocowych, dobieramy owoce do odpowiedniego drzewa,
rozpoznajemy przekrojone owoce. Określamy smak ,zapach ,kształt, kolor.
Dzielimy wyrazy na sylaby.
Przeliczamy owoce. Porównujemy liczbę  elementów w zbiorach wskazujemy,
w którym jest więcej, a w którym mniej.
Usprawniamy narząd mowy podczas gryzienia, żucia twardych pokarmów.
Ćwiczymy sprawność dłoni - robimy wydzierankę.
Rozpoznajemy barwy dźwięków bębenka, kołatki, grzechotki.
Uczymy się piosenki ,,Owocowy blues’’.

Witaminy hop do brzuszka, i marchewka i pietruszka.

Rozpoznajemy i nazywamy warzywa po zapachu, i po opisie
wskazujemy odpowiedni obrazek. Rytmicznie wypowiadamy
nazwy warzyw.
Układamy rytmy z owoców i warzyw.
Lepimy z plasteliny, malujemy farbami.
Gramy na instrumentach perkusyjnych.
Grupujemy warzywa według koloru.
Liście malowane, pod drzewami rozsypane.
Dostrzegamy zmiany zachodzące w przyrodzie związane z aktualna pora roku.
Odkrywamy piękno przyrody.
Ubieramy się odpowiednio do pogody, łączymy w pary
i komplety odzież, samodzielnie się ubieramy.
Uważnie słuchamy opowiadań i wymyślamy zakończenie.
Wykonujemy ćwiczenia gimnastyczne

Piosenka  "Dobry dzień"
Kiedy rano słońce świeci wtedy będzie dobry dzień
Do przedszkola idą dzieci i wesoło śmieją się.

A dla nas nie ważna jest pogoda
dla nas piękny jest każdy dzień.
Czy słońce świeci czy deszcz pada
Każdy z nas na twarzy uśmiech ma.

A dla nas nie ważna jest pogoda
dla nas piękny jest każdy dzień.
Czy słońce świeci czy deszcz pada
Każdy z nas na twarzy uśmiech ma.

            ,, Szumi las’’
          szumi, szumi, szumi las, 
          szumi, szumi, szumi las
          szumi, szumi, szumi las
          szumi, szumi, szumi las
         
spada liść, spada liść a za nimi kasztan
spada liść, spada liść a za nimi kasztan  
o jest wkładam do kieszeni.

     
Kasztanki

    Przyszła Jesień do parku                                                                     
    Kasztanki    zrzuciła                                               
    Już się cieszą dzieciaki                                       
    I rodzinka miła                                                   

    Na wietrze listeczki                                             
    Wirują  wesoło                                                     
    Dwa kasztanki razem                                         
    Tańczą sobie w koło                                           
                                                                                               

        Ref.
    Takie małe, takie małe                                       
    Albo jeszcze mniejsze                                           
    Takie duże, takie duże                                 
    Albo jeszcze większe

Minął pierwszy rok w przedszkolu najtrudniejszy próby czas.
Dni zabawy i nauki zapamięta każdy z nas.
Dzisiaj śmiałe czterolatki zjedzą obiad, włożą buty.
Dadzą radę każdej sprawie żaden problem ich nie smuci


Cześć  Słoneczka!
Witam Was po wakacjach. Zapraszam do wspólnej zabawy
szczególnie witam nową dziewczynkę Gabrysię Dziewulską
która dołączyła do naszej grupy.
Dołączyły do nas też  pani Ania Klimczak i pani Wanda Kurzyńska.
Serdecznie je witamy.

Charakterystyka wieku czterolatka
O czterolatkach mówi się,że są „nie do opanowania” i to właściwie w każdym
rodzaju aktywności.
Cechą charakterystyczną czterolatka jest jego duże tempo życia.
Wszystko,co robi,robi szybko. Błyskawicznie przerzuca zainteresowanie
z jednej rzeczy na drugą, żadnej nie doprowadzając do końca.
Jeżeli już zdarzy mu się skoncentrować na jednej czynności,to może
ona podlegać gwałtownym przemianom.Dzieci w tym wieku cechuje
duża zmienność emocjonalna. Zanosi się od śmiechu, gdy coś go rozbawi,
a płacze i krzyczy głośno, kiedy rzeczy się mają źle. Jego emocje bywają
zdecydowanie krańcowe,nienawiść i niechęć szybko zmieniają się w miłość
i akceptację.
Czterolatek ma chłonny umysł, szybko przyswaja i zapamiętuje
nowe informacje i idee.Bywają dzieci bardzo dociekliwe,
stale zasypujące pytaniami „dlaczego?”.Lubią dyskutować,
relacjonować swoje przeżycia, przy czym wybujała wyobraźnia często
bierze górę nad rzeczywistością. Granica między fikcją a prawdą,
dla dziecka w tym wieku, jest płynna i nie można zarzucać mu, że kłamie,
ono po prostu fantazjuje.W postępowaniu z czterolatkami potrzeba spokojnej
stanowczości.Jasno wyznaczone granice tego,co dobre i słuszne dają dziecku
potrzebną mu stabilizację i poczucie bezpieczeństwa.
Czterolatki lubią przebywać w gronie swoich rówieśników,
szybko nawiązują nowe przyjaźnie, potrzebują akceptacji.
Wspólnie inicjują zabawę, potrafią zgodnie współdziałać,
ale często zdarzają się konflikty, wystarczy jednak niewielka
interwencja ze strony dorosłych,aby dalej zgodnie się bawić.
Dziecko w wieku czterech i pół lat zaczyna odchodzić od „nie do opanowania”
zachowań czterolatka.Zmierza ku bardziej skupionemu wiekowi pięciu lat,
kiedy życie bardziej zależy do sfery faktów. Dziecko w tym wieku stara się
rozdzielić rzeczywistość i nie gubi się we własnych fantazjach.
Zbliżając się do wieku pięciu lat stają się bardziej konsekwentne niż młodsze
dzieci.Kiedy się do czegoś zabierają, robią to z większym uporem.
Potrafią zawzięcie dyskutować, uzasadniają swoje racje. Interesują się szczegółami,
wyciągają wnioski. Samodzielnie próbują tłumaczyć rzeczywistość. W połowie
czwartego roku życia dzieci łatwiej nad sobą panują. Ich zabawa jest bardziej
przemyślana i przewidywalna. Wzrasta sprawność motoryczna i manualna, co widać w pracach
plastycznych. Niektóre dzieci wykazują zainteresowanie literami i cyframi, umieją już
nieźle liczyć, choć zdarza im się niektóre liczby pomijać.W tym wieku, wiele dzieci
nadrabia opóźnienia, szczególnie dotyczy to chłopców opóźnionych językowo i manualnie.
Przedstawiony powyżej opis charakterystycznych zachowań dziecka czteroletniego jest
tylko standardowym schematem. Każde dziecko ma indywidualne tempo rozwoju i może
zdecydowanie wyprzedzać lub opóźniać się w stosunku do tych norm.
Zadaniem rodziców  jest wspieranie dziecka w rozwoju, by jego potencjał mógł się w pełni ujawnić.

JAK MOŻESZ POMÓC SWOJEMU DZIECKU
•Pozwól czterolatkowi na pewna samodzielność: nakryć do stołu, ubrać się, daj mu  możliwość
oddalenia się na placu zabaw oczywiście w zasięgu wzroku.
•Czytaj dziecku i zachęcaj do słuchania bajek. Znana jest opinia że poświęcenie codziennie
20 minut głośnemu czytaniu uczy myślenia, poprawia koncentracje ,rozwija pamięć,
język oraz wyobraźnię, buduje bliską więź między dzieckiem a dorosłym.
•Czterolatek lubi się sprawdzać ma dużo energii, wymyślaj zabawy ruchowe pełne skakania,
biegania, wspinania, szukania.
•Baw się w zabawy tematyczne sklep, dom, teatr, możesz wykorzystać przedmioty które
masz pod ręką wszystko zależy od twojej wyobraźni. Dziecko poprzez zabawę rozwija
swoją kreatywność oraz koncentrację, uczy się odpowiednich zachowani.
•Daj możliwość eksperymentowania z różnymi formami artystycznymi .
Wykorzystuj do zabawy farby, kredki ,plastelinę, druciki ,mazaki, nożyczki,
sznurki lub zwykłą mąkę kuchenną.
•Jeżeli używa brzydkich słów powiedz w naszym domu takie słowa są nie do przyjęcia
tłumacz, bądź konsekwentna w swoim postępowaniu.


Wrzesień
Przyjaciół poznać czas, przedszkole wita nas.
•Kształtowanie umiejętności zgodnego współdziałania
w zabawie z innymi dziećmi i współpracy z nauczycielem.

•Poznanie pomieszczeń przedszkolnych i ich funkcji.

•Wspomaganie dzieci w dobrym funkcjonowaniu społecznym,
budowaniu dobrego samopoczucia.

•Wzbudzanie zaufania do nauczyciela i innych dzieci.

•świadomości własnego Ja oraz orientacji przestrzennej.
Stop! Uwaga!  Niebezpiecznie! Zasad naucz się koniecznie

•Uświadomienie konieczności przestrzegania zasad
gwarantujących bezpieczeństwo w przedszkolu i poza nim.

•Kształtowanie nawyku przestrzegania zasad ruchu drogowego.

•Doskonalenie analizy słuchowej, wyodrębnianie rozróżnianie
i nazywanie dźwięków z otoczenia

•Rozbudzanie intuicji geometrycznej – koło.

W moim domu nie nudzi się nikomu.
•Wyrabianie poczucia  odpowiedzialności za porządek w najbliższym otoczeniu.
•Zapoznanie dzieci z barwami podstawowymi .
•Rozwijanie u dzieci zdolności do uważnego słuchania opowiadań i wierszy.
•Nauka wymiany jeden do jednego.

,, Słoneczko’’- nasza  piosenka
Dzisiaj rano złote słonko, obudziło się nad łąką.
Rozejrzało się wokoło, a na łące tak wesoło.
Skacze sobie żabka na zielonych łapkach.
Małe biedroneczki się stroją w kropeczki.
Pracowite pszczółki wycierają czułki,
a za nimi w tyle fruwają motyle.



,,Cztery latka mam’’  wiersz do nauki

Cztery latka mam.
Rysuję już sam.
Leżę jeszcze na leżaku,
a zabawki mam w plecaku.
Cztery latka mam,
radze sobie sam.
        Cztery latka mam,
        klocki składam sam.
        Pani trochę mi pomoże,
        dalej wszystko sam ułożę.
        Cztery latka mam, radzę sobie sam.


*******************************************************************************

To my wesołe Słoneczka, świeżo upieczone przedszkolaki z Wesołej Piątki
i nasza pani - Jola Najmrodzka.
Bawią się i opiekują nami również:
panie: Małgosia Dośpiał, Ola Szymczyk i Jadzia Gańko.


MARZEC



        PRZEDSZKOLNY  KARNAWAŁ

 Uczestniczenie w zabawach i grach dających możliwość obserwowania siebie
          na tle innych.
 Uważne słuchanie opowiadań dostrzeganie elementów humorystycznych.
 Integrowanie się z innymi dziećmi.
 Poszerzanie słownictwa  o pojęcia związane z tematem, zwyczaje karnawałowe.
 Doskonalenie sprawności graficznej.
 Wyodrębnianie zbioru zabawek o tej samej nazwie i  różnych cechach.


NASZE PANIE W PRZEDSZKOLU
WOŹNA, KUCHARKA, NAUCZYCIELKA

 Dostrzeganie użyteczności pracy ludzi z bliskiego otoczenia
 Poprawne stosowanie form fleksyjnych osób
 Ćwiczenie narządów mowy na zgłoskach bu, łu ,pu naśladowanie
        odgłosów wydawanych przez odkurzacz, pralkę.
 Używanie form grzecznościowych i uprzejme zachowanie się w stosunku
        do innych.
 Ukazanie skutków niewłaściwego zachowania się przy stole podczas posiłków.
 Dzielenie masy  na części, zlepianie,
        spłaszczanie, drążenie, ćwiczenie sprawności manualnych.


              ULUBIONE  BAJKI TRZY LATKA

 Stwarzanie sytuacji do poznania utworów literackich (bajek)
        poprzez różnorodne formy zajęć i zabaw.
 Uważnie słuchanie objaśnień  nauczyciela
 Nazywanie  postaci z bajek , odróżnianie  dobra od zła
 Wypełnianie kontur kredką i farbą.
 Przyzwyczajanie do kulturalnego spożywania posiłków.
 Rozwijanie pojemności płuc poprzez  umiarkowane dmuchanie.

        WITAMY RADOŚNIE WOISNĘ

 Uświadomienie faktu zbliżania się nowej pory roku – wiosny.
 Obserwacja budzącej się do życia przyrody.
 Określanie pogody i typowych zjawisk atmosferycznych.
 Zapoznanie ze słowami określającymi czas: teraz, najpierw, potem.
 Klasyfikowanie przedmiotów wg przeznaczenia i wyodrębnienia ich
          z wieloelementowego zbioru.


,,BAL W PRZEDSZKOLU’’

1. Bal w przedszkolu dzisiaj,
wyszły z szafy misie
i proszą laleczki
do miłej poleczki.
Mała, złota trąbka
wyskoczyła z kątka.
„Tru, tu, tu” – powiada,
„zatrąbię wam rada”.

          Ref. Hopsa, hopsa, dana, dana
                  zabawa udana.
                  Hopsa, hopsa hola, hola,
                  poleczka z przedszkola.
2. Wesoły pajacyk,
kiedy to zobaczył,
dzwoneczkami brzęknął
i zatańczył pięknie.
Piłka w lila kratki
wyskoczyła z siatki,
„choć jestem okrągła,
tańczyć będę mogła”.

    Ref. Hopsa, hopsa, dana...
            zabawa udana.
            Hopsa, hopsa hola, hola,
            poleczka z przedszkola.


    ,, KARNAWAŁ’’

W karnawale, w karnawale
Nie siedzimy w domu wcale.
Przymierzamy wstążki szale.
Ubieramy się na bale.
  Kolorową maskę bierz.
  Baw się z nami jeśli chcesz.
  Kolorową maskę bierz.
  Baw się z nami jeśli chcesz.
W karnawale, w karnawale,
przystrojone wszystkie sale.
Dookoła przebierańcy każdy
bawi się każdy tańczy.
  Kolorową maskę bierz.
  Baw się z nami jeśli chcesz.
  Kolorową maskę bierz.
  Baw się z nami jeśli chcesz.


      ,,WIOSNA’’

Tam daleko gdzie wysoka sosna,
maszeruje drogą mała wiosna .
Ma spódniczkę mini sznurowane butki
i jeden warkoczyk krótki.

          Maszeruje Wiosna, a ptaki wokoło
          lecą i świergocą głośno i wesoło.
          Maszeruje Wiosna, w ręku trzyma kwiat ,
          gdy go w górę wznosi, zielenieje świat.

Wiosno, wiosno nie zapomnij o nas
każda trawa chce być już zielona.
Gdybyś zapomniała, inną drogą poszła,
zima by została mroźna.

          Maszeruje Wiosna, a ptaki wokoło
          lecą i świergocą głośno i wesoło.
          Maszeruje Wiosna, w ręku trzyma kwiat ,
          gdy go w górę wznosi, zielenieje świat.





LUTY

                NASZ  PRZYJACIEL PIES

 Zapoznanie z wyglądem, sposobem odżywiania, poruszania się.
 Zapoznanie z rolą jaką pełni pies i kot w życiu człowieka
 Poprawne stosowanie form fleksyjnych rodzajów. Bogacenie słownika
  w wyrazy: merda, wabi się.
 Przećwiczenie mięśni narządów mowy na zgłoskach:
  "hau", "miau"  oraz głoskach ,,a’’, ,,u’’
 Zachęcenie do wypowiadania się.
 Przestrzeganie zakazu drażnienia psa, i, rzucania w niego  kamieniami.
 Wyklejanie wełną, malowanie farbami, lepienie z plasteliny.
 Poznawani  słów określających  wielkość „gruby-cienki” i stosowanie  w zabawie.
 Wdrażanie do zgodnej zabawy
 Wdrażanie do używania form grzecznościowych.
 Stosowanie w zabawie liczebników jeden, dwa.


„Twój piesek’’ - wiersz do nauki
             
            Często widzisz go w ogrodzie,
              często biega po ulicy,
              czasem sam wędruje,
              a czasem na smyczy.         
                            Ma wilgotny czarny nosek
                              i wesołe oczy.
                              Gdy do domu wracasz
                              w ramiona ci skoczy.

  „Nasz  As’’ - piosenka
 
Z nami biega z nami skacze,
Z nami spędza całe dnie.
Zgadnij czy to przedszkolaczek
może tak a może nie.
Ma na uszku czarny znaczek,
i na grzbiecie łatki dwie.
Zgadnij, czy to przedszkolaczek
może tak a może nie.
Choć na czterech łapkach chodzi
i ma śmieszne imię As
To żyjemy w wielkiej zgodzie
bo polubił wszystkich nas.

                   

                              CHCEMY  MIEĆ KOTKA

 Stwarzanie sytuacji sprzyjających poznawaniu zwierząt żyjących w domu –
  kot zapoznanie z wyglądem zwierzęcia, sposobem poruszania się i odżywiania.
 Wdrażanie do roztaczania opieki  nad zwierzętami uwrażliwienie na krzywdę.
 Poprawne stosowanie form fleksyjnych ten kot, ta kocica, to kociątko.
 Rozpoznawanie głosów zwierząt i nazywanie ich – kot, pies, kogut.
 Słuchanie piosenki ,,Kotek Puszek’’
 Rozwijanie zainteresowań plastyczno konstrukcyjnych – 
  malowanie farbami, rysowanie kredkami, układanie
  z elementów geometrycznych zainspirowane oglądaniem 
  obrazków przedstawiających koty.
 Utrzymywanie porządku w swoim otoczeniu.
 Właściwe zachowanie się przy stole podczas posiłku,
  nauka nakrywania do stołu.






STYCZEŃ

WITAJ ZIMO BIAŁA 
 
 Określanie  cech zimowej aury .     
 Uważne słuchanie tekstu czytanego przez nauczyciela.
 Ćwiczenie narządy mowy na zgłoskach „hu”, „ha”.
 Używanie  zaimków osobowych „ja”, „ty”, „on”, „ona”, „my”.
 Wskazywanie na ilustracji przedmiotów, o którym mowa .
 Przestrzeganie zakazu zjeżdżania  na sankach na ulicę.
 Dokładnie umieszczanie  brakujących  elementów.
 Estetyczne wykonywanie prac.
 Usuwanie  nadmiaru  farby z pędzla poprzez prawidłowe
    wycieranie go o brzeg naczynia.
 Toczenie  kulki  z plasteliny i łączenie
    z innym materiałem.
 Uświadomienie konieczności przebywania na świeżym
    powietrzu.

OPIEKUJEMY SIĘ PTAKAMI

 Zapoznanie z wyglądem, sposobem poruszania
    i odżywiania wróbla i    sikorki.
 Wdrażanie do opiekowania się ptakami, szczególnie
    w okresie zimy – systematyczne dokarmianie.
    Przyzwyczajenie  do kontynuacji podjętych obowiązków.
 Przećwiczenie mięśni narządów mowy na zgłoskach
  „ćwir”, „pi”, przyzwyczajanie do przestrzegania zawartych 
  umów.
 Próby rozpoznania ptasich głosów: wróbel, wrona, gołąb.
 Usprawnienie narządów mowy poprzez wymawianie
    zgłosek „ ćwir”, „kra”, „gru”.
 Nabywanie swobody w samorzutnym wyrażaniu przeżyć
    i zadawaniu pytań. Poprawne stosowanie form fleksyjnych.
 Zapoznanie ze słowami określającymi kierunek w przód,
    w tył prawidłowe stosowanie w zabawie.
 Zapoznanie ze słowami określającymi kierunek do góry,
    na dół i nabywanie umiejętności posługiwania się nimi.
 Układanie z elementów geometrycznych łączenie elementów
    w całość.
 Ćwiczenie słuchu muzycznego poprzez rozróżnianie
    kontrastowego tempa: szybko - wolno.
 Przedstawienie melodii i rytmu piosenki prostymi
  elementami ruchu obroty, ćwiczenie słuchu muzycznego
  poprzez powtarzanie za nauczycielem krótkich
  rytmicznych tekstów.


JESTEŚMY WNUKAMI  KOCHAMY BABCIĘ I DZIADKA

 Ukazanie roli jaką pełnią dziadkowie w rodzinie – opieka, zaspakajanie

potrzeb dzieci i wnucząt,

pomaganie     w sytuacjach konfliktowych.
 Zapoznanie z możliwością wyrażania uczuć, szacunku
    względem osób bliskich oraz sposobem składania życzeń
    w formie wiersza.
 Poprawne stosowanie form fleksyjnych w mowie potocznej
  odwoływanie się do dziecięcych doświadczeń, wspomnień.
 Przećwiczenie narządów mowy na zgłoskach „hau”, „miau”,
    „kwa” naśladowanie głosów zwierząt.   
 Rozwijanie pojemności płuc poprzez  umiarkowane
    dmuchanie na bibułę.
 Właściwe posługiwanie się łyżką i kubkiem.
 Przyzwyczajenie do umiejętnego i kulturalnego jedzenia.
 Korzystanie z serwetek.
 Porównywanie liczebności zbiorów: dużo – mało – tyle samo, utrwalenie liczebników

głównych: jeden, dwa.
 Malowanie farbami na dużych formatach papieru.
 Osłuchanie z piosenką „ Walczyk dla babci i dziadka” 


PIOSENKI – WIERSZE:

„WALCZYK DLA BABCI I DZIADKA”

Tańczymy dla babci walczyka
Niech niesie się w koło muzyka
Niech płynie muzyka na cały świat
Żyj babciu, żyj nam sto lat.

Tańczymy dla dziadka  walczyka
Niech niesie się w koło muzyka
Niech płynie muzyka na cały świat
Żyj dziadku, żyj nam sto lat.


„TO MOJA BABUNIA”

To moja babunia jest bardzo kochana.
Opowiada bajki bierze na kolana.
Opowiada bajki bierze na kolana.

Robi mi na drutach cieplutkie sweterki
By mi było ciepło gdy mróz przyjdzie wielki.
By mi było ciepło gdy mróz przyjdzie wielki.

A gdy już urosnę kiedy będę duży
Podaruję babci  pączek białej róży.
Podaruję babci  pączek białej róży.


„DZIADKU DROGI DZIADKU”

Dziadku drogi dziadku przytul mocno mnie
Już zgaszone światło a ja boję się.

Opowiedz bajeczkę jedną albo dwie
I pamiętaj zawsze że ja kocham cię.
Opowiedz bajeczkę jedną albo dwie
I pamiętaj zawsze że ja kocham cię


GRUDZIEŃ                                                                                                                                         
Nasz kochany święty, co przynosi nam prezent   

 Próba opisu Mikołaja i nazywanie charakterystycznych
      części garderoby
 Wdrażanie do uważnego  słuchania tekstu literackiego
 Rozwijanie ekspresji teatralnej  poprzez naśladowanie gestów, ruchów, zachowań
 Wyrabianie nawyku pomocy innym.
 Ćwiczenie analizy i syntezy wzrokowej, składanie
      pociętych obrazków
 Rozpoznawanie i nazywanie kolorów podstawowych
      (żółty, czerwony, niebieski) oraz koloru pochodnego   
      (zielony)
 Kultywowanie tradycji składania  i wysyłania życzeń.
 Nauka piosenki o Mikołaju i o Choince
 Odróżnianie i posługiwanie się  pojęciami: na górze,
      na dole, niżej, wyżej, na, pod, duża, mała, wysoko,
      nisko
 Rozpoznawanie koła.
 Przeliczanie w zakresie możliwości dzieci.
 Aktywność twórcza - stosowanie różnych technik
      plastycznych.
 Reagowanie na ustalone sygnały.
 Wprowadzenie dzieci  w świąteczny nastrój.
 Słuchanie kolęd.
 Przedstawianie charakteru/ nastroju kolęd za pomocą
      ruchu i obrazu
 Nauka piosenki o tematyce świątecznej.
 Nauka akompaniamentu perkusyjnego do piosenki.
 Opisywanie świątecznych  zwyczajów rodzinnych.
 Nawiązywanie pozytywnych kontaktów poprzez
      mówienie przyjemnych rzeczy innym osobom.
 Odkrywanie znaczenia  komunikowania się w sposób niewerbalny.
 Stosowanie zasad kulturalnego zachowania się
      przy stole.
 Kultywowanie tradycji świątecznych
 Okazywanie uczuć swojej rodzinie
 Integracja grupy (dzieci, rodziców, nauczycieli)

 
   
CHOINKA      piosenka
                                                 
Ubierzemy dziś choinkę
W kolorowe bombki.
Zawiesimy srebrny łańcuch
I czerwone wstążki.

Bo najpiękniejsza będzie choinka
w sali przedszkolaków.
I najpiękniejsze będą prezenty
dla małych i starszaków.

Świecą srebrne gwiazdki w koło
i lampki mrugają.
Moc uśmiechów i radości
przedszkolakom dają

Bo najpiękniejsza będzie choinka
w sali przedszkolaków.
I najpiękniejsze będą prezenty
dla małych i starszaków

    PAŹDZIERNIK
DARY JESIENNEJ WRÓŻKI
OWOCOWY RAJ
WITAMINKI PROSTO Z WARZYW
KOLOROWE LIŚCIE                     
JESTEŚMY OSTROŻNI NA DRODZE

Dostrzeganie zmian zachodzących w przyrodzie w związku z aktualną pora roku.
Rozpoznawanie  warzyw i owoców za pomocą wszystkich zmysłów posługiwanie się
określeniami; słodkie, kwaśne twarde, miękkie.
Przezwyciężmy niechęć do spożywania owoców i warzyw
Stosowanie  określeń opisujących cechy  liści.
Segregowanie przedmiotów ze względu na kształt i kolor.
Poznajemy kolor czerwony i zielony.
Poznawanie zasad bezpieczeństwa ruchu drogowego
Poszerzenie doświadczeń plastycznych.
Uzmysłowienie niebezpieczeństwa płynącego ze spożywania nieznanych grzybów.
Rozpoznawanie grzybów jadalnych – borowik, trujących – muchomor.
Estetyczne i spokojne spożywanie posiłków.