Misie Pysie    Biedronki    Słoneczka    Smerfy    Dobre duszki











 

ROK PRZEDSZKOLNY 2017/2018

Nauczycielki: Barbara Chmielecka, Jolanta Najmrodzka


Witamy w najstarszej grupie przedszkolnej!

 


 

KWIECIEŃ


Temat tygodnia: NA WSI
W tym tygodniu porozmawiamy na temat zwierząt mieszkających w gospodarstwie wiejskim. Nauczymy się nazywać te zwierzęta i ich młode oraz nazywać pomieszczenia, w których mieszkają. Spróbujemy w małych grupach wykonać własne gospodarstwo. Będziemy wybierać matariał do pracy, przeliczać go i składać w rózne kształty (figury geometryczne). Będziemy współpracować i argumentować. Dowiemy się, które zwierzęta wykluwają się z jajek. Na spacerze zobaczymy stado prawdziwych kur oraz koguta. Będziemy budować zdania na temat zwierzat gospodarskich. Porozmawiamy na temat nabiału oraz jego przetworów – serów, jogurtów, kefirów. Wykonamy pracę plastyczną (krowa) z płyty CD. Poznamy liczbę 8.Będziemy przeliczać elementy, dokładać i zabierać elementy ze zbioru, tak aby została określona liczba. Nauczymy się pisać cyfrę 8. Poznamy literę j, J, jak jajo lub Janek. Spróbujemy czytać wyrazy złożone z poznanych liter: O, A, L, M, E, T, D, I, K, U, P, Y, B, N, S, R, J.

 

Temat tygodnia: PRACA ROLNIKA
W tym tygodniu porozmawiamy na temat pracy rolnika. Omówimy jego obowiązki w gospodarstwie wynikające z pory roku. Poznamy dawne i współczesne maszyny rolnicze. Dowiemy się, jak powstaje cukier oraz chleb. Nauczymy się rozróżniać wybrane zboża, produkty pochodzenia zbożowego (kasze i płatki), a także wybrane rodzaje pieczywa. Być może upieczemy zdrowe zbożowe ciasteczka. Poćwiczymy przeliczanie elementów w zakresie 8. Będziemy przeliczać elementy, dokładać i zabierać elementy ze zbioru, tak aby została określona liczba. Podejmiemy siępróby czytania sylab i prostych wyrazów. Będziemy śpiewać i plasać.


Weźmiemy udział w sesji zdjęciowej dla Dziennika Łodzkiego (10.04.2018)


Wyjedziemy na wycieczkę łodzkiej Palmiarni oraz na wernisaż wystawy podsumowującej ogólnopolski projekt edukacyjno-artystyczny Art Dare You (12.04.2018)


Spotkamy się z mamą bibliotekarką, która opiwie nam o książkach i o tym, dlaczego warto po nie sięgać. Rozpoczniemy także cykl "Rodzice czytają dzieciom".

 

Temat tygodnia: CHRONIMY ŚRODOWISKO
W tym tygodniu doświadczymy "tygodnia bez zabawek". Przypomnimy sobie pojęcie ekologia. Uświadomimy sobie, że Ziemia jest naszym domem i że powinniśmy o nią dbać, bo dzięki temu sami będziemy zdrowsi. Wspólnie poszukamy sposobów, jak możemy na co dzień dbać o środowisko. Dowiemy się, jakie są źródła energii oraz że źródła ekologiczne – takie jak wiatr, woda lub energia słoneczna, są zdrowsze dla Ziemi i dla nas. Poćwiczymy prawidłowe segregownie odpadów. Robimy zabawki z makulatury, plastikowych pojemników, butelek i nakrętek. Poznamy znak +. Nauczymy się zapisywać działania z wykorzystaniem znaku +. Poznamy literę w, W, jak worek lub Wanda. Poćwiczymy wysłuchiwanie głoski w na początku, w środku i na końcu podawanych wyrazów. Spróbujemy czytać wyrazy z poznanych liter: O, A, L, M, E, T, D, I, K, U, P, Y, B, N, S, R, J, W.
Zaprosimy rodziców na zajęcie otwarte, by mogli zobaczyć jak bawimy się i uczymy.

 

Temat tygodnia: KTO TY JESTEŚ?
W tym tygodniu poznamy Polskę – jej legendy i symbole. Dowiemy się, jak wygląda mapa Polski i co możemy z niej odczytać. Podążając szlakiem Wisły, omówimy kolejne miasta oraz ich najbardziej znane zabytki. Dowieśmy się, że Polska leży w Europie, stolicą Polski jest Warszawa, w polskim godle jest orzeł biały, a flaga Polski jest biało-czerwona. Utrwalimy sobie umiejetnosć śpiewania hymnu Polski, posłuchamy także hymnu Unii Europejskiej. Poznamy literę f, F, jak flaga lub Franek. Nauczymy się wysłuchiwać głoskę f na początku, w środku i na końcu podawanych wyrazów. Spróbujemy czytać wyrazy z poznanych liter: O, A, L, M, E, T, D, I, K, U, P, Y, B, N, S, R, J, W, F.


Będziemy reprezentować nasze przedszkole w XX Przeglądzie Śpiewających Przedszkolaków "Przedszkolaki z piosenką i tancem dla Niepodległej"


WIERSZ

 

ROBIMY PORZĄDKI

 

Wszystkie dzieci, nawet duże

Posprzątają dziś podwórze

A dorośli pomagają

Śmieci w workach wyrzucają.

 

Pierwszy worek jest zielony

Cały szkiełkiem wypełniony

W żółtym worku jest bez liku

Niepotrzebnych już plastików.

A niebieski worek- wiecie

papierowe zbiera śmieci.

 

My przyrodę szanujemy

Śmieci więc segregujemy

Z ekologią za pan brat

Mama, tata, siostra, brat.

Siostra, mama, tata, brat.


MARZEC

 

Temat tygodnia: OZNAKI WIOSNY

W tym tygodniu będziemy uważnie obserwować przyrodę – będziemy szukać oznaki nadchodzącej wiosny. Nasze obserwacje przedstawimy w kalendarzu pogody. Porozmawiamy o wiosennych zmianach przyrody – powracających ptakach, pierwszych wiosennych kwiatach, pączkach na drzewach, baziach. Utrwalalimy znajomość nazw dni tygodnia. Przypomnimy sobie, jak ważne jest ubieranie się zgodnie z warunkami atmosferycznymi. Wyjaśnimy sobie znaczenie powiedzenia „W marcu jak w garncu”. Nauczymy się wiersza „Marcowa pogoda”. Poznamy literę g, G, jak garnek lub Gutek. Nauczymy się wysłuchiwać głoskę g na początku i w środku podawanych wyrazów. Podejmiemy próby czytania wyrazów z poznanych liter: O, A, L, M, E, T, D, I, K, U, P, Y, B, N, S, G. Będziemy świętować Dzień Kobiet i Dzień Mężczyzn. Rozpoczniemy także projekt związany z prawami dziecka "Child - one hundred masks / Dziecko - sto masek"

 

Temat tygodnia: WSZYSTKO ROŚNIE

W tym tygodniu porozmawiamy na temat tego, co rośnie wiosną. Poznamy wiele wiosennych kwiatów. Dowiemy się, że niektóre kwiaty wyrastają z cebulek. Omówimy wygląd kwiaciarni oraz zajęcia pracujących tam osób. Zastanowimy się, co jest potrzebne do życia roślinom. Samodzielnie posadzimy kwiaty. Poznamy literę c, C jak cebula lub Celina. Nauczymy się wysłuchiwać głoskę c na początku i w środku podawanych wyrazów. Spróbujemy czytać wyrazy z poznanych liter: O, A, L, M, E, T, D, I, K, U, P, Y, B, N, S, G, C. Będziemy przeliczać, śpiewać i tańczyć. Przygotujemy się do występu z okazji Pierwszego Dnia Wiosny

 

Temat tygodnia: PRACOWITA WIOSNA

W tym tygodniu porozmawiamy na temat wiosennych porządków. Przypomnimy sobie przedmioty, dzięki którym możemy posprzątać w domu, a także te, które pomogą w pracach porządkowych w ogrodzie. Będziemy porządkować teren naszego ogrodu i placu zabaw. Dowiemy się, jak wyglądają popularne wiosenne ptaki: bocian, jaskółka, kukułka, skowronek. Posłuchamy,  jak śpiewają. Podczas spacerów będziemy obserwować zachowanie ptaków, będziemy wypatrywać gniazd wśród gałęzi drzew. Przygotujemy wiosenne dekoracje do klasy i przywitamy na specjalnej uroczystości Panią Wiosnę. Wystąpimy w inscenizacji, wprowadzimy gaik do przedszkola.

 

Temat tygodnia: ŚWIĘTA WIELKANOCNE

W tym tygodniu przygotujemy się do Świąt Wielkanocnych. Omówimy polskie tradycje wielkanocne oraz symbolikę produktów zgromadzonych w wielkanocnym koszyczku. Poznamy różne sposoby ozdabiania wielkanocnych jaj. Spróbujemy upiec wielkanocną babę. Będziemy ćwiczyć przeliczanie w zakresie 7, i rozwiązywać proste zadania z treścią.

 

 

WIERSZ

"Marcowa pogoda"

Ja jestem marzec, ja wam pokażę,

jak dobrze mieszać pogodę w garze.

Zanim na dobre wiosna przybędzie

ja ślady zimy zostawię wszędzie.

 

Zmarzną wam nosy i zmarzną uszy

i jeszcze trochę śnieżek poprószy.

I chociaż słońce mocniej przygrzeje

to jeszcze chłodnym wiatrem powieje.



LUTY

 

Temat tygodnia (ferie): Rozwijamy talenty (plastyczne, kulinarne, sportowe, komputerowe)

 

Temat tygodnia (ferie): Projekt edukacyjny „Kubusiowi Przyjaciele Natury”

 

Temat tygodnia: Wesoły karnawał + nasze ulubione baśnie

W tym tygodniu będziemy rozmawiać o balach karnawałowych, przebraniach. Będziemy klasyfikować figury geometryczne oraz przedmioty związane z balem. Wybierzemy elementy zgodnie z podanymi cechami. Poznamy znak =. Będziemy układać elementy w taki sposób, by było ich tyle samo, co innych. Będziemy się wspólnie bawić i tańczyć na balu ostatkowym. Weźmiemy udział w zabawie „poczta walentynkowa”, a także w EkoWalentynkach, by zwrócić uwagę na to, że także nasza planeta wymaga, byśmy o nią dbali, tak, jak o kogoś bliskiego. Poznamy literę n, N, jak nuta lub Natalka. Będziemy też mówić o naszych ulubionych bajkach, baśniach, oraz występujących w nich postaciach. Przypomnimy sobie, jak wygląda teatr i kto w nim pracuje, a także w jaki sposób należy się zachowywać w teatrze i podczas przedstawienia. Wspólnie obejrzymy przedstawienie teatralne. Stworzymy teatr z pacynkami. Będziemy się bawić w kupowanie biletów na przedstawienie, dzięki czemu poćwiczymy obliczenia pieniężne.

 

Temat tygodnia: W dawnych czasach

Odbędziemy podróż do prehistorycznych czasów: porozmawialiśmy o tym, jak wyglądała wtedy Ziemia, rośliny i zwierzęta, w tym dinozaury. Dowiemy się, że węgiel i sól to pozostałości po pradawnych czasach. Poznamy wygląd i zwyczaje jaskiniowców. Odkryjemy tajemnice zawodu archeologa. Poznamy liczbę 6. Będziemy przeliczać elementy, dokładać i zabierać elementy ze zbioru tak, aby została ich podana liczba. Nauczymy się pisać cyfrę 6. Poznamy literę s, S, jak smok lub Seweryn. Naczyliśmy się wysłuchiwać głoskę s na początku, w środku i na końcu podawanych wyrazów. Spróbujemy czytać wyrazy z poznanych liter: O, A, L, M, E, T, D, I, K, U, P, Y, B, N, S.

 

PIOSENKA


"KARNAWAŁOWY BAL"

1. Kto przebierze się za misia?

Kto za królewicza?

A kto z dzielnym Indianinem

będzie tańczył dzisiaj?

Biegnie zając za piratem,

pajac robi miny.

A królewny rozrzucają

wstążek serpentyny

 

Ref.

Karnawałowa zabawa, karnawałowy bal.

Kto nie bawi się z nami, temu będzie żal. x2

 

2. Sypie, sypie się konfetti,

fruną baloniki.

Słychać śmiechy, słychać brawa

i dźwięki muzyki.

To karnawał jest w przedszkolu,

wszyscy się bawimy.

Raz na lewo, raz na prawo,

w tańcu zakręcimy.

 


Rymowanka „Archeolog''

Archeolog przeszłość bada,

kopie w miastach i osadach

i jest zawsze w siódmym niebie,

kiedy z ziemi skarb wygrzebie.



STYCZEŃ

 

Temat tygodnia: SKOK W NOWY ROK

W tym tygodniu rozmawiamy o upływie i następstwie czasu. Poznamy różne rodzaje kalendarzy i zegarów. Poznamy znaczenie słowa kalendarz i nauczymy się odnajdywać w nim ważne daty. Porozmawiamy o nocy sylwestrowej i noworocznych postanowieniach. W tym tygodniu nauczymy się nazw wszystkich dni tygodnia i miesięcy. Omówimy cechy charakterystyczne każdego miesiąca. Poznamy literę p, P, jak parasol lub Pola. Nauczymy się wysłuchiwać głoskę p na początku, w środku i na końcu podawanych wyrazów. Spróbujemy czytać wyrazy z poznanych liter: O, A, L, M, E, T, D, I, K, U, P.

 

Temat tygodnia: WSZĘDZIE BIAŁO

Porozmawialiśmy o śniegu, będziemy badać jego właściwości i określimy cechy. Zastanawimy się, skąd się bierze śnieg i dlaczego topi się pod wpływem ciepła. Będziemy się bawić w laboratorium naukowe i przeprowadzaimy eksperymenty z wodą. Zaobserwujemy, jak woda się rozpuszcza, paruje i zamarza. Porozmawialiśmy na temat życia w okolicach okołobiegunowych, poznamy wygląd i cechy charakterystyczne zwierząt zamieszkujących krainę wiecznej zimy. Poznamy liczbę 4. Nauczymy się określać, który element jest pierwszy, a który drugi z kolei, ile jest elementów, będziemy dokładać i zabierać elementy ze zbioru tak, aby zostały cztery elementy. Nauczymy się pisać cyfrę 4. Poznamy literę y, występującą w wyrazie lody. Nauczymy się wysłuchiwać głoskę y w środku i na końcu podawanych wyrazów. Spróbujemy czytać wyrazy z poznanych liter: O, A, L, M, E, T, D, I, K, U, P, Y.

 

Temat tygodnia: BABCIA I DZIADEK

Porozmawiamy na temat starszych ludzi, zastanawimy się, dlaczego i jak powinniśmy im pomagać. Będziemy określać zasady kulturalnego zachowania wobec starszych osób. Porozmawiamy na temat roli, jaką odgrywają w życiu rodziny dziadkowie i spróbujemy dowiedzieć się czegoś o ich zabawach z dzieciństwa. Namalujemy portrety swoich dziadków. Nauczymy się wierszy, tańców i piosenek z okazji Dnia Babci i Dziadka. Przygotujemy na tę okoliczność upominki i przedstawienie. Będziemy doskonalić umiejętność przeliczania w zakresie 4. Podczas zabaw matematycznych będziemy dokładać, odkładać, klasyfikować, przeliczać i stopniować wielkość w zakresie 4. Poznamy literę b, B występującą w wyrazach: balon, Beata. Nauczymy się wysłuchiwać głoskę b na początku, w środku i na końcu podawanych wyrazów. Spróbujemy czytać wyrazy z poznanych liter: O, A, L, M, E, T, D, I, K, U, P, Y, B.

 

Temat tygodnia: ZIMOWE ZABAWY

w ostatnim tygodniu porozmawiamy na temat sportów zimowych i bezpiecznych zabaw na śniegu. Zastanowimy się, dlaczego w zimie trzeba zakładać ciepłe ubrana i co to znaczy hartować organizm. Wspólnie stworzymy kodeks bezpiecznej zabawy. Poznamy różne dyscypliny sportów zimowych i nauczymy się je nazywać. Stworzymy wspólnie grę o sportach zimowych i zorganizujemy olimpiadę zimową (jeśli pogoda pozwoli). Poznamy liczbę 5. Nauczymy się określać, który element jest pierwszy, a który drugi z kolei, ile jest elementów, będziemy dokładać i zabierać elementy ze zbioru tak, aby zostało 5 elementów. Nauczymy się pisać cyfrę 5. W zabawach dydaktycznych będziemy rozwijać umiejętność klasyfikowania według dwóch i trzech cech. Spróbujemy czytać wyrazy z poznanych liter: O, A, L, M, E, T, D, I, K, U, P, Y, B.

 

 

GRUDZIEŃ


Temat tygodnia: ŚWIĄTECZNE POCZTÓWKI

W tym tygodniu będziemy rozmawaić na temat życzeń i kartek świątecznych. Zastanowimy się, z jakiej okazji składa się życzenia i w jaki sposób możemy to zrobić. Poznamy historyjkę obrazkową na temat drogi, jaką pokonuje list od nadawcy do adresata. Przypomnimy sobie, co oznaczają pojęcia: listonosz, skrzynka pocztowa, nadawca i adresat. Porozmawiamy na temat tego, w jaki sposób ludzie komunikowali się dawniej, a jak robią to dziś. Będziemy ukłądaćżyczenia, zabawimy sięw pocztę, bedziemy „kupować” kartki pocztowe na różne okazje. Będziemy je klasyfikować, wskazywać między nimi podobieństwa i różnice, określać ich przeznaczenie. Będziemy siębawić w pomocników Świętego Mikołaja, ucząc się przy tym odczytywać kody, liczyć i klasyfikować przedmioty ze względu na kształt, a także odzwierciedlać ilości na zbiorach zastępczych. Poznaliśmy literę k, K, jak koperta lub Kamil. Nauczymy się wysłuchiwać głoskę k na początku, w środku i na końcu podawanych wyrazów. Spróbujmey czytać wyrazy złożone z poznanych liter: O, A, L, M, E, T, D, I, K. Podzielimy role  do naszego światecznego występu, rozpoczniemy próby.


Temat tygodnia: ZWIERZĘTA ZIMĄ

Wtym tygodniu porozmawiamy o zwierzętach zimą oraz o tym, jak pomóc im przetrwać tę trudną porę roku. Dowiemy się, które zwierzęta zasypiają na zimę. Porozmawiamy o dokarmianiu ptaków. Będziemy wsypywać ptasie smakołyki do naszego karmnika w ogrodzie. Poznamy zawód leśniczego i pszczelarza. Weżmiemy udział w Mikołajkach, zaprosimy do nas św. Mikołaja, udamy się także na świąteczne przedstawienie. Będziemy rysować wymarzone prezenty i opowiadaćo nich. Będziemy naśladować zwierzęta podczas zabaw ruchowych, orientacyjno-porządkowych i przy muzyce klasycznej. Będziemy klasyfikować zwierzęta według rodzaju, określaliśmy ich liczbę, rozłożymy liczbę określonych elementów tak, by w każdym zbiorze było ich tyle samo. Poznamy literę u, U, jak ul lub Ula. Uczyliśmy się wysłuchiwać głoskę u na początku, w środku i na końcu podawanych wyrazów. Spróbujemy czytać wyrazy złożone z poznanych liter: O, A, L, M, E, T, D, I, K, U. Będziemy kontynuować próby do naszego światecznego występu.


Temat tygodnia: SPOTKANIE PRZY WIGILIJNYM STOLE

będziemy rozmawialiśmy na temat przedświątecznych porządków i potraw wigilijnych. Dowiemy się, jakie dania powinny znaleźć się na wigilijnym stole, zastanowimy się, jak możemy pomóc rodzicom je przygotować. Będziemy klasyfikować przedmioty ze względu na ich określone cechy, będziemy je przeliczać, odczytywać kody i porównywać liczebności zbiorów. Nauczymy się czytać globalnie wyrazy, takie jak: bombka, lampki, lameta i gwiazda, a także wyodrębnialiśmy głoski na początku wyrazów. Będziemy śpiewaćświateczne piosenki i kolędy. Będziemy tańczyć.Przygotujemy małe upominki świąteczne dla bliskich, udekorujemy choinkę w klasie. Będziemy kontynuować próby do naszego światecznego występu.


Temat tygodnia: ŚWIĄTECZNE ZWYCZAJE

porozmawiamy na temat tradycji związanych z Wigilią i świętami Bożego Narodzenia. Dowiedziemy się, skąd wziął się zwyczaj łamania opłatkiem, dlaczego na wigilijnym stole powinno znaleźć się 12 potraw i dlaczego wypatrujemy pierwszej gwiazdki, zanim usiądziemy do stołu. Dowieśmy się także, kim są kolędnicy, będziemy śpiewać kolędy, upieczemy świąteczne pieriki. Ponadto, poznamy tradycję budowania szopek bożonarodzeniowych i obejrzymy wystawę szopek w kościele. Najważniejsze jednak przedsięwzięcie, jakie poczynimy w tym tygodniu, to świąteczny występ dla bliskich i spotkanie wigilijne.

 

 

 

LISTOPAD

 

Tydzień 1 - NA STAREJ FOTOGRAFII

W tym tygodniu zajmiemy się przeszłością – poznamy zdjęcia naszych bliskich, wykonane w przeszłości. Bedziemy się uczyć nazywać członków naszej bliskiej i dalszej rodziny z wykorzystaniem pojęć: mama, tata, brat, siostra, babcia, dziadek, ciocia, wujek, kuzyn. Omówimy przedmioty codziennego użytku używanie dawniej i dzisiaj, poznamy dawne  zabawki. Będziemy ćwiczyć przeliczanie w zakresie 10 za pomocą liczmanów. Będziemy ćwiczyć dokładanie patyczków tak, by była ich podana liczba, a także odkładanie patyczków tak, by została ich podana liczba. Będziemy klasyfikować przedmioty według jednej cechy – koloru lub kształtu. Poznamy literę e, E, jak ekran lub Ela. Będziemy wysłuchiwać głoskę e na początku, w środku i na końcu podawanych wyrazów. Będziemy próbować czytać wyrazy złożone z poznanych liter: O, A, L, M, E.

 

Tydzień 2 - JESIENNA MUZYKA

W tym tygodniu będziemy słuchać dźwięków – zarówno tych, które nas otaczają, jak i tych granych przez orkiestrę w filharmonii. Dowiemy się, co oznaczają pojęcia: orkiestra, dyrygent, filharmonia, batuta. Dowiemy się, że muzykę można zapisać – służy do tego pięciolinia, klucz wiolinowy i nuty. Będziemy bawić się, powtarzając podane rytmy. Podejmiemy próby grania na różnych instrumentach. Poznamy liczbę 2. Nauczymy się określać, który element jest pierwszy, a który drugi z kolei, ile jest elementów, będziemy dokładać i zabierać elementy ze zbioru tak, aby zostały 2 elementy. Nauczymy się pisać cyfrę 2. Poznamy literę t, T, jak tamburyn lub Tomek. Naczymy się wysłuchiwać głoskę t na początku, w środku i na końcu podawanych wyrazów. Będziemy próbować czytać wyrazy złożone z poznanych liter: O, A, L, M, E, T.

 

Tydzień 3 - MALI ARTYŚCI

W tym tygodniu zajmiemy się sztuką – poznamy pracę malarza i rzeźbiarza, dowiemy się, jak powstaje film animowany, co to jest graffiti oraz po co chodzi się do muzeum. Dowiemy się, co oznaczają pojęcia: sztuka, artysta, eksponat, reprodukcja, paleta, blejtram. Nauczymy się odróżniać artystę malarza od malarza pokojowego. Będziemy ćwiczyć przeliczanie w zakresie 10 oraz posługiwanie się cyframi 1 i 2. Będziemy dokładać elementy tak, by osiągnąć ich podaną liczbę, a także odkładać elementy, by została ich podana liczba. Będziemy rozwiązywać proste zadania tekstowe i ilustrować ich rozwiązania za pomocą patyczków (liczmanów) oraz cyfr 1 i 2. Poznamy literę d, D, jak deska lub Dorota. Nauczymy się wysłuchiwać głoskę d na początku i w środku podawanych wyrazów. Będziemy próbować czytać wyrazy złożone z poznanych liter: O, A, L, M, E, T, D.

 

Tydzień 4 - CIEPŁO I MIŁO…

W tym tygodniu będziemy rozmawiać o cieple. Dowiemy się, na czym polega praca krawcowej i skąd się bierze wełna. Nauczymy się zwracać uwagę na dobór ubrania do pory roku i warunków atmosferycznych. Poznamy różne źródła energii, omówimy miejsca, w których zawsze jest ciepło. Poznamy liczbę 3. Będziemy się uczyć się określać, który element jest pierwszy, który drugi, który trzeci z kolei, ile jest elementów. Nauczymy się pisać cyfrę 3. Poznamy literę i, I, jak igła lub Iga. Nauczymy się wysłuchiwać głoskę i na początku, w środku i na końcu podawanych wyrazów. Będziemy próbować czytać wyrazy złożone z poznanych liter: O, A, L, M, E, T, D, I.

 

 

PIOSENKA

„SKACZĄCE NUTKI”

 

Do przedszkola wpadły nutki

wszystkie miały czarne butki

czarne szelki i czapeczki

i skakały jak piłeczki.

 

Ta wysoko, tamta nisko,

ta z plecakiem ta z walizką.

Roztańczone nutki trzy

do, re, mi, nutki trzy.

 

Poprosiły o mieszkanie

w dużym czarnym fortepianie

i biegały i skakały po klawiszach

czarno - białych.

 

Ta wysoko, tamta nisko....

 

Nawet na leżakowaniu

przeszkadzały dzieciom w spaniu

i skakały po kocykach

w czarnych szelkach i bucikach.

 

 

PAŹDZIERNIK

 

1. W zdrowym ciele zdrowy duch

Będziemy się zajmować zdrowiem: dowiemy się, co powinniśmy jeść, by mieć dużo siły i energii i jak się ubierać, by nie zachorować. Będziemy klasyfikować przedmioty ze względu na jedną cechę. Poznamy różne dyscypliny sportowe, będziemy nazywać sportowców, którzy je uprawiają, dowiemy się też, co to jest olimpiada sportowa i co oznaczają koła olimpijskie. Będziemy też bliżej poznawać pracę lekarza. Dużo czasu poświęcimy na zabawy ruchowe, bo ruch to zdrowie. Będziemy chodzić na spacery, na plac zabaw, będziemy biegać, grać piłkę, skakać, rzucać woreczkami do celu. Nauczymy się zabawy muzycznej „Strach na wróble” – będziemy utrzymywać równowagę stojąc na jednej nodze. Będziemy słuchać opowiadań i wierszy oraz śpiewać.

 

2. Jesienią w parku

Będziemy poznawać jesienny park, zastanawiać się, po czym można poznać, że jesteśmy w parku. Będziemy nazywać jesienne kolory, rośliny i zwierzęta, które można spotkać jesienią. Nauczymy się rozpoznawać niektóre drzewa, ich liście, owoce i nasiona. Będziemy układać rytmy z liści, kasztanów i żołędzi, będziemy robić korale z jarzębiny. Poznamy literę a A – jak aparat lub Ala. Będziemy wyszukiwać tę literę tekstach, uczyć się ją kreślić.


3. Jesienią w lesie

Poznamy jesienny las, jego roślinność i mieszkańców. Jeśli pogoda będzie nam sprzyjać – pojedziemy tramwajem na wycieczkę do lasu, poznamy zasady zachowania się w lesie. Dowiemy się, które zwierzęta zasypiająca zimę. Dużo czasu poświęcimy zabawom z materiałem przyrodniczym (kasztany, żołędzie, liście, gałązki, szyszki), będziemy klasyfikować, przeliczać, dokładać i odkładać tak, by otrzymać pożądaną liczbę elementów. Poznamy literę l, L jak las lub Leon. Nauczymy się wysłuchiwać głoskę l na początku, w środku i na końcu podawanych wyrazów. Podejmiemy próby czytania prostych wyrazów z poznanych liter O, A, L


4. Przygotowania do zimy

Będziemy rozmawiać o jesiennych przetworach. Omówimy warzywa i owoce, z których można zrobić soki, kompoty, dżemy i inne przetwory na zimę. Zrobimy własne zapasy w słoikach. Dużo czasu poświęcimy na zabawy z warzywami i owocami - będziemy klasyfikować, przeliczać, dokładać i odkładać tak, by otrzymać pożądaną liczbę elementów. Poznamy liczbę 1, a także jej zapis graficzny czyli cyfrę 1. Będziemy odpowiadać na pytania ile jest elementów, oraz który z kolei jest wskazany element. Poznamy literę m, M jak mama lub Marta. Nauczymy się wysłuchiwać głoskę m na początku, w środku i na końcu podawanych wyrazów. Podejmiemy próby czytania prostych wyrazów z poznanych liter O, A, L, M

 

WIERSZ

 

„Stroje na różne pory roku” B. Forma

Kiedy latem na niebie

Słońce jasno praży

W kąpielowym stroju

Siedzę na plaży

 

Kiedy jesienią

Deszcz ciągle pada

Wtedy bardzo chętnie

kalosze zakładam

 

Kiedy mróz siarczysty

Panuje na dworze

W czapce i szaliku

Spacerować mogę

 

Wiosną wyciągam

buty sportowe

W dresie po parku

Pobiegać w nich mogę

 

PIOSENKA

„Jarzynowy wóz”

Jechał, jechał wóz, smaczne rzeczy wiózł,

Tur, tur, tur turkotał, smaczne rzeczy wiózł.

Tu marchew czerwona, kapusta zielona,

Rzodkiewek różowe kuleczki, w złocistym kolorze słonecznik.

 

Jechał, jechał wóz, smaczne rzeczy wiózł,

Tur, tur, tur turkotał, smaczne rzeczy wiózł.

Tu strąki fasoli, i bobu dowoli, szpinaku zielona tam góra,

I burak pąsowy jak burak.



WRZESIEŃ

Tematy tygodni:

 

1. W PRZEDSZKOLU

W pierwszym tygodniu będziemy wspominać wakacyjne wyjazdy i przygody, będziemy aklimatyzować się w nowej klasie, poznamy nowe zabawki. Poznamy bohatera, z którym będziemy bawić się i pracować – to Supełek. Przypomnimy sobie zasady, jakie powinny obowiązywać w grupie przyjaciół, by wszyscy czuli się tu dobrze. Przypomnimy sobie rytm dnia, dzięki któremu czas spędzony w przedszkolu będzie bardziej zaplanowany. Poznamy kilka zabaw integracyjnych. Nauczymy się pierwszej piosenki i wiersza.

 

„Trzy zasady” - wiersz

Mądry przedszkolak zna zasady trzy:

Nie bije innych nawet, gdy jest zły.

Nigdy nie krzyczy, no, bo o tym wie,

że trzeba prosić, jeśli coś się chce.

Trzecia zasada to najprostsza rzecz:

szanuj inne dzieci, by przyjaciół mieć!

 

2. MOJA MIEJSCOWOŚĆ

Będziemy poznawać swoją miejscowość. Omówimy różne rodzaje domów, nauczymy się podawać swój adres zamieszkania. Będziemy rozmawiać o tym, czym różni się miasto od wsi, a w czym te miejsca są do siebie podobne, oraz o tym, jak można spędzać czas w mieście, a jak na wsi. Przypomnimy sobie zasady bezpiecznego przechodzenia przez ulicę. Nauczymy się śpiewać nową piosenkę. Będziemy przeliczać wskazane elementy, określać kierunki: nad, pod, obok, za, przed, w lewo, w prawo, uważnie słuchać zagadek dzwiękowych(odgłosów ulicy) i określaliśmy, co mogło wydawać taki dźwięk.

 

3. JA, TY I ŚRODOWISKO

Będziemy poznawać swoje ciało i zmysły. Nazywać części ciała, określać kto wygląda podobnie do nas. Będziemy odkrywać zmysły dotyku, węchu, smaku, wzroku i słuchu w zabawach badawczych. Powiemy, w jaki sposób należy dbać o higienę. Utrwalimy numery alarmowe straży pożarnej, pogotowia i policji oraz numer alarmowy 112, ustalimy też, w jakich sytuacjach należy wzywać pomoc i jak to zrobić. Wymyślimy sposoby, co mogą robić dzieci, by dbać o naszą planetę.

 

4. DARY JESIENI

W tym tygodniu zajmiemy się warzywami i owocami. Będziemy rozpoznawć różne rodzaje owoców i warzyw, nazywać je, poznamy ich smaki i zapachy. Powiemy sobie, gdzie rosną  różne owoce i warzywa, a także dlaczego ich jedzenie jest tak ważne dla naszego zdrowia.  Będziemy przeliczać podane warzywa, dokładać je lub odkładać je tak, by otrzymać podaną liczbę. Poznamy literę „o” jak owoce lub Ola. Nauczymy się się wysłuchiwać głoskę „o” na początku, w środku i na końcu podawanych wyrazów. Będziemy wyszukiwać litery„o”, „O” w podanych wyrazach i zdaniach.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

CZERWIEC

 

TEMATY TYGODNIOWE:


1. DZIEŃ DZIECKA


2. KOLORY LATA


3. AKADEMIA PRZYJAŹNI


4. WAKACJE TUŻ, TUŻ...


MAJ


 

TEMATY TYGODNIOWE:


1. JAK POWSTAJE KSIĄŻKA

  • Wzbogacamy słownik o pojęcia: : literatura dziecięca, młodzieżowa, literatura dla dorosłych, albumy, encyklopedie, podręczniki
  • Prezentujemy własne książki, opowiadamy o nic
  • Naprawiamy uszkodzone książki, rozumiemy, co to znaczy „dbać o książki
  • Rozumiemy, czym różni się biblioteka od księgarni
  • Rozwijamy wyobraźnię, opowiadamy historyjki i opowiadania o Paku
  • rozwijamy myślenie logiczne, odczytujemy kody
  • doskonalimy operowanie pojęciami: największy-najmniejszy
  • przeliczamy w zakresie dziewięciu
  • odgadujemy zagadki
  • rozwijamy właściwe odnoszenie się do rówieśników
  • liczymy głoski w wyrazach
  • doskonalimyy umiejętność orientacji na kartce
  • projektujemy okładki do ulubionej książki
  • naśladujemy postaci z bajek
  • rozwijamy sprawność fizyczną
  • rozwijamy koordynację ruchową i motorykę
  • zwracamy uwagęna bezpieczeństwo podczas zabaw

2. NA ŁĄCE

  • rozpoznajemy i nazywamy niektórych mieszkańców łąki
  • poznajemy nowe pląsy i piosenkę
  • przeliczamy do dwunastu
  • uważnie słuchamy tekstów literackich
  • rozwijamy analizę syntezę oraz pamięć słuchową
  • rysujemy w tunelu i po śladzie
  • czytamy globalnie wyraz: komary
  • wysłuchujemy zmianę tempa w muzyce
  • obserwujemy owady przez lupę
  • odwzorowujemy układ przestrzenny
  • rozpoznajemy i nazywamy figury geometryczne
  • rozwiązujemy zadania tekstowe
  • odkładamy i dokładamy w zakresie 9
  • posługujemy się liczebnikami porządkowymi
  • układamy historyjki obrazkowe i zdania z podanymi wyrazami
  • tworzymy kompozycję : wycinamy przyklejamy, dbamy o estetykę wykonanej pracy
  • uczymy się odpowiednio reagować na przegraną i porażkę

3. MAMA I TATA

  • nazywamy zawody wykonywane przez rodziców
  • dopasowujemy rekwizyty do zawodów
  • ćwiczymy percepcję wzrokową, odwzorowujemy elementy na kartce
  • odgadujemy zagadki o figurach geometrycznych
  • rozumiemy potrzebę pomagania w domu, podajemy przykłady swoich obowiązków domowych
  • doskonalimy umiejętność współpracy w parach i w grupie
  • doskonalimy umiejętność rzucania i chwytania
  • rozwijamy umiejętność improwizowania ruchowego przy muzyce
  • doskonalimy sprawność motoryczną poprzez zaginanie papieru, składanie płaskiego origami
  • przygotowujemy występ dla mamy i taty
  • projektujemy kompozycje kwiatowe na święto mamy
  • rozwijamy umiejętności grafomotoryczne
  • rozwijamy spostrzegawczość i logiczne myślenie oraz wnioskowanie
  • rozwijamy umiejętność składania życzeń
  • rozwijamy poczucie współodpowiedzialność iż za wspólne zadanie
  • rozwijamy tężyznę fizyczną i odporność na trudy
  • wdrażamy się do cierpliwego czekania na swoją kolej,
  • rozpoznajemy kształt liter

4. MOJE ZWIERZĄTKO

  • Rozwijamy empatię wobec zwierząt
  • Doskonalimy szybkość i orientację przestrzeni
  • Usprawniamy pamięć wzrokową na materiale literowym
  • Posługujemy się pojęciem zero do określania pustego zbioru
  • Układamy obrazki z pamięci
  • Usprawniamy aparat oddechowy, uczestniczymy w zabawach logopedycznych
  • Doskonalimy koncentrację uwagi i umiejętność odczytywania symboli liczb
  • Poszerzamy wiedzę na temat ogrodów zoologicznych i ich roli
  • Rozwijamy poczucie rytmu
  • Doskonalimy umiejętność kreślenia wzorów z zachowaniem kierunku
  • rozwijamy umiejętność stosowania symbolów liczb do określania kolejności
  • doskonalimy umiejętność melodyjnego śpiewania
  • wdrażamy się do porządkowania miejsca pracy i zabawy
  • uczymy się przyjmowania bezpiecznej postawy podczas ataku psa
  • rozwijamy szybkość i zwinność
  • rozwijamy sprawność fizyczną i odporność poprzez zabawy na świeżym powietrzu
  • doskonalimy umiejętność liczenia

KWIECIEŃ

 

 

Tematy tygodniowe:


1. NA WSI

  • Poznajemy mieszkańców wiejskiego podwórka, poszerzamy wiedzę na temat zwierząt wiejskich
  • Poznajemy pracę rolnika, nazywamy maszyny i narzędzia rolnicze, dobieramy podpisy do obrazków (kombajn, traktor, siewnik, motyka, grabie)
  • Utrwalamy kierunki w przestrzeni
  • Kształtujemy umiejętność analizy i syntezy wzrokowej
  • Klasyfikujemy elementy wg podanych cech
  • Doskonalimy sprawność narządów mowy
  • Doskonalimy szybkie liczenie, rozwiązujemy zadania tekstowe
  • Nazywany miejsca zamieszkania zwierząt wiejskich (obora, kurnik, stajnia, chlewik)
  • Rozpoznajemy głoskę ”j” w nagłosie
  • Rozwijamy sprawność fizyczną
  • Lepimy z plasteliny
  • Rozwijamy umiejętność właściwego odnoszenia się do rówieśników
  • Ćwiczymy percepcję wzrokową,
  • Poznajemy proces powstawania chleba
  • Przygotowujemy zdrowy posiłek oparty na nabiale

2. ŚWIĘTA WIELKANOCNE

  • Wyjaśniamy pojęcie „tradycja”, poznamy wielkanocne zwyczaje
  • Bawimy się przy przyśpiewkach ludowych
  • Określamy następstwa zdarzeń historyjkach obrazkowych
  • Pracujemy z mapą – wyszukamy na niej różne miejscowości, będziemy sznurkiem odmierzać odległości
  • Ćwiczymy posługiwanie się liczebnikami porządkowymi
  • Usprawniamy umiejętność wycinania
  • Rozwiązujemy zadania z tekstem, układamy samodzielnie zadania do prezentowanych działań
  • Odgadujemy wielkanocne zagadki,
  • Gromadzimy i omawiamy symbole wielkanocne
  • Przeliczamy wyrazy w zdaniu, budujemy zdania złożone
  • Ćwiczymy pamięć – uczymy się wiersza, piosenki i układu tanecznego
  • Wykonujemy prace plastyczne, rozwijamy umiejętności grafomotoryczne
  • Rozwijamy koordynację ruchową
  • Uważnie słuchamy tekstów literackich, wyciągamy wnioski, odpowiadamy na pytania do tekstu
  • Rozwijamy umiejętności aparatu artykulacyjnego
  • Uczestniczymy w zabawach dramowych z wykorzystaniem pacynek

3. CHRONIMY ŚRODOWISKO

  • Wyjaśniamy pojęcie „ekologia”
  • Kształtujemy nawyki związane z ochroną przyrody
  • Aktywnie świętujemy „Dzień Ziemi”
  • Klasyfikujemy obiekty ze względu na przynależność do flory lub fauny
  • Czytamy globalnie: flora – rośliny, fauna – zwierzęta
  • Rozwijamy logiczne myślenie
  • Operujemy określeniami „najdłuższy i najkrótszy”, mierzymy długości, porównujemy je
  • Poznajemy źródła wytwarzania energii (ze szczególnym uwzględnieniem źródeł odnawialnych)
  • Odgrywamy scenki o tematyce ekologicznej
  • Bierzemy udział w ćwiczeniach ortofonicznych
  • Uczymy sianowej piosenki
  • Wykonujemy prace z materiałów wtórnych

4. KTO TY JESTEŚ?

  • Pracujemy z mapą Polski, odszukujemy miejsce zamieszkania, wskazujemy Kraków, Warszawę, Wisłę
  • czytamy globalnie napisy „Polska”, „flaga”, „godło”, „herb”, „syrenka”, „stolica”
  • uczymy się hymnu państwowego, zwracamy uwagę na prawidłową postawę podczas śpiewania
  • wykonujemy pracę plastyczną - herb Ozorkowa
  • Tworzymy słownik pojęć z wiązanych ze słowem: Polska
  • Uczymy się na pamięć wiersza „Katechizm polskiego dziecka”
  • Poznajemy „Podanie o Lechu”
  • Poznajemy taniec „krakowiak”
  • Poznajemy miejsca i symbole charakterystyczne dla Krakowa i Warszawy
  • Poznajemy pojęcie „stolica”
  • poznajemy flagę Unii Europejskiej
  • Wyszukujemy Polskę na mapie Europy